En dag ur Ebba Nybergs liv som mjölkbilschaufför

I snart 2,5 år har Ebba Nyberg jobbat med att köra mjölkbil för Arla. Något hon trivs med väldigt bra med och planerar att göra ett bra tag framöver. 

 

Här står mjölkbilschaufförren Ebba Nyberg från Katrineholm bredvid mjölkbilen som hon kör för Arla. Det är en Scania g450 som går på RME och hela ekipaget väger ungefär 61-64 ton när mjölken är färdigsamlad.Foto: Privat

Hur kommer det sig att du blev mjölkbilschaufför?

– Jag sa upp mig från ett tidigare jobb och hade redan innan uppsägningen kontakt med min nuvarande chef. Det fanns ingen ledig tjänst som mjölkbilschaufför för stunden, så i stället började jag jobba uppe i gruvan i Norr. Sedan kom ett samtal med ett jobberbjudande och det nappade jag på direkt, berättar Ebba Nyberg.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

– Det måste nog ändå vara att komma ut till så många gårdar och träffa bönderna. Det är många trevliga människor man springer på hela tiden, både personal på gårdarna och från andra åkerier. 

Har du en fast rutt du kör?

– Jag kör kvällspass och har två olika rutter som jag kör varannan dag. Jag kör mjölkbilen i Sörmland och hämtar mjölk på gårdarna i bland annat Katrineholm, Flen, och Malmköping. Sedan åker jag och lossar mjölken antingen i Linköping eller Vimmerby. Det har också hänt att jag lossat i mejeriet i Götene och i Stockholm. Jag jobbar en vecka och sedan är jag ledig en vecka. 

Vilken är den största utmaningen?

– Väglaget och andra trafikanter. Vintertid är hemskt när det är blankt is överallt. Det är svårt att förutsäga hur andra trafikanter beter sig, och är det något jag önskar så är det att bilister skulle visa mer respekt till oss lastbilschaufförer över lag. Hårda inbromsningar i uppförsbacke är jobbiga då det förutom att slöa ner oss också ger ökade bränslekostnader för åkerierna. 

Berätta om en extra minnesvärd händelse!

– Det måste nog vara första gången jag spolade över mjölk. Det är ju lite extra pinsamt och händer oss alla någon gång att man räknar lite fel och missar. Sedan står man där och hör hur det skvalpar och spiller över och får lite panik. Som tur är händer det inte så ofta men man skäms ju såklart lite extra de gångerna. Chefen hade skämtat om att det skulle bli avdrag på lönen om man gör en överspolning. Och jag hade bara kört i två månader när det hände mig första gången. Lyckligtvis var chefen kolugn.
 

Om Ebba Nyberg

Ålder: Fyller 23 i år

Kommer ifrån: Bor och är uppvuxen i Katrineholm 

Hobby: Köra cross, umgås med vänner och att jobba är också en hobby

Utbildning: Gick lastbilsutbildning på gymnasiet och har CE-behörighet, har också tagit hjullastarkort vid sidan av 

Framtidsplaner: Skulle vilja bli egenföretagare och kanske ta över ett åkeri.

 

En typisk dag

17:00 

Arbetsdagen börjar

20:00-21:00 

Har hämtat färdigt all mjölk från alla gårdarna på dagens rutt

23:00 

Anländer till mejeriet för att lossa. När Ebba lossat klart kör hon i gång disken i tanken och äter en matlåda under tiden 

00:30 

Lämnar mejeriet

02:00 

Anländer till en av två gårdarna på vägen hem för att hämta mjölk

03:30 

Parkerar och är klar för dagen

 

Ausrine Öhrström
Ausrine Öhrström
Tel: 019-16 64 64
E-post: ausrine@ja.se

 

Artikeln publicerades söndag den 12 mars 2023

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Djupt oroande utveckling för svenskt jordbruk

Förra året var sannolikt det mest lönsamma för svenskt jordbruk sedan EU-inträdet. Detta år ser lönsamheten ut att bli sämre, men ändå historiskt sett god. Likväl är investeringsviljan inte minst i djurhållningen låg och vi går mot minskad produktion av gris, fågel och mjölk. Hesa Fredrik bör ljuda över stad och land. Den svenska naiviteten om mervärden för hela produktionsvolymen och bibehållen produktion trots nationella särregler och nationella merkostnader, måste få ett slut.

 

Kommentera