Kronfågel upp i hållbarhetsrankning
Kronfågels interna hållbarhetsarbete har gett utdelning. Företaget har klättrat upp 120 placeringar i Sustainable Brand Index, Europas största varumärkesstudie om hållbarhet.
Kronfågel listas nu på plats 162 av de svenska företag som är med i rankningen som visar på hur varumärken uppfattas utefter de globala målen för hållbar utveckling; Sustainable Development Goals. Under 2021 gjorde Kronfågel en särskild genomlysning av hela organisationen, skriver Kronfågel i ett pressmeddelande.
— Vi är speciellt stolta över det interna arbetet, där vi kan konstatera att vi nu arbetar ännu mer hållbart för kycklingarna och vår planet. Sedan Kronfågel grundades för över femtio år sedan har bolaget haft en tydlig ambition att producera hälsosamma och goda produkter med bästa djurvälfärd. Med tiden har även klimat- och miljöarbetet blivit allt viktigare. Engagemanget bygger på att hela tiden aktivt arbeta för att bli bättre och det känns kul att det ger goda resultat internt och att marknaden märker av det, säger Fredrik Strømmen, vd för Kronfågel.
TIO PUNKTER
Kronfågels arbete resulterade i ett utvecklingsprogram för 2022. Utöver bolagets ordinarie hållbarhets- och djuromsorgsarbete antogs tio konkreta åtgärdspunkter inom djuromsorg, hållbarhet och hälsa.
— Programmet utgjordes av tio punkter för att under året förstärka vår verksamhet inom djuromsorg, hållbarhet och hälsa. Några var engångsinsatser och andra pågående projekt där vi växlade upp takten. Vi kan nu stolt berätta att vi tagit flertalet punkter i mål med mycket bra resultat, säger Fredrik Strømmen.
Kronfågel har bland annat:
- Minskat vattenförbrukningen med 80 miljoner liter
- Tillsatt expertgrupp inom infångning och transport som gett rekordlågt antal skador
- Bedrivit forskning som bidragit till lägre campylobakter-nivå än branschen
Källa: Kronfågel