En dag ur Anna Skärgård Adolfssons liv som reservdelssäljare

Hon är räddaren i nöden, som mitt under skarpt läge i jordbruks-Sverige letar fram exakt den där delen i maskineriet som får dig att rulla i gång igen.

 

Reservdelssäljaren Anna Skärgård Adolfsson framför en Claas Arion 470. Foto: Privat

Hej Anna Skärgård Adolfsson! Vad är det du jobbar med?

– Jag är butik- och reservdelssäljare på Swedish Agro i Skara. Det är här jag håller till varje dag sedan oktober i fjol. Innan dess var jag på Lantmännen maskin i Vara där jag jobbade ett år.

Hur kommer det sig att du blev just reservdelssäljare?

– Jag växte upp på en kött- och spannmålsgård en mil utanför Töreboda. Lantbruket har alltid legat mig nära hjärtat! Jag gick jordbrukslinjen på Munkagårdsgymnasiet nere i Tvååker. Redan då hade jag en nyfikenhet när det gäller maskiner men på något sätt brast självförtroendet lite. Så då fick jag i stället upp ögonen för grisproduktion och specialiserade mig i det vilket ledde till att jag jobbade med smågrisproduktion i 8–9 år. Men jag är ganska social och började känna att jag ville ha mer utveckling och träffa människor. Och så dök det upp en tjänst i som reservdelssäljare i Vara. Jag tänkte först att det inte var något jag skulle få men det skadade inte att söka. Men så fick jag jobbet!

Här står Anna inne i reservdelslagret som har delar sorterade för alla möjliga situationer som kan uppstå. Foto: Privat

Vad är det roligaste med ditt jobb?

– Det roligaste med mitt jobb är att den här arbetsplatsen är så underbar. Arbetsdagarna börjar med att jag går förbi chefens kontor, och utanför sitter det ett gäng mekaniker som vinkar glatt. Den sociala biten är väldigt härlig, man blir ju så enormt glad av det. Och så får jag olika uppgifter varje dag som jag tar lärdom utav.

Vad skulle du säga är den största utmaningen med ditt jobb?

– Jag skulle säga att den största utmaningen är att det kommer ny teknik på maskinerna hela tiden. Och i första hand så introduceras tekniken på våra maskinsäljare. För oss reservdelssäljare är det lite brist på utbildning på just den här biten. Så man får försöka hänga med i utveckling. Sen har det hänt att jag som tjej fått behövt stå på mig när någon kund kommit in och blickat efter någon för att sedan fråga ”men har du inte han inne”. Men jag tror ändå att det har förändrats mycket de senaste åren, det har kommit in många tjejer i branschen och jag tror det behövs.

Finns det något du skulle vilja att andra kände till om det du arbetar med?

– Att ingen dag är den andre lik och att det är det som är charmen med det här yrket.

Kan du berätta om någon extra minnesvärd händelse på jobbet?

– En kund som hade kört sönder en komponent på plogen ringde mitt under höstplöjningen. Det var en del på maskinen som det råkade vara ganska lång leveranstid på. Han ville kunna köra NU och kunde inte vänta två månader… Så jag försökte lösa det, och det slutade med att jag skruvade av just den delen på en helt ny plog som stod på uppställningsplatsen för maskiner hos Lantmännen maskin i Vara. Han blev helt överlycklig när jag ringde och sa att jag hade skruvat av delen han behövde från en maskin och att han kunde komma och hämta den redan samma dag. Han ringde mig sen flera dagar i rad och tackade och sa väldigt fina ord. Det blev man berörd av.

Hur ser du på framtiden?

– Även om den här branschen kan vara tuff så ser jag positivt på framtiden. Vi ska inte glömma att det vi jobbar med faktiskt är livsavgörande, för vi håller ju i slutändan på med mat. Sedan är det toppen att se att klasserna i jordbruksskolorna fylls upp.

Kan du dela med dig av några tips till lantbrukarna?

– Se över maskinerna i god tid inför skörd och säsong, för det belönas i akuta tider. Servar du själv hemma så se till att ha filter och sådant som är bra att ha hemma såsom knivblad eller axlyftare till tröskorna. När det kommer till att bibehålla livslängden, snåla inte med oljebyten och ha koll på dina serviceintervaller. Se också till att blåsa av och rengör maskinerna noga innan du ställer in dem, det hjälper att hålla skadedjuren borta.

En typisk dag

06:50

Anländer till jobbet, går ner till godsmottagningen med en kollega för att packa upp delar som kommit in.

07:30
För in beställningarna i ett datasystem och ser till att lägga dem på rätt ställe i lagret.

08:40
Frukost.
09:00
Bemannar butiken, tar emot ordar över telefon. Hjälper även mekanikerna att se till att de har rätt grejer för deras jobb.

11:30 Lunch.

12:10

Fortsätter att bemanna butiken och ta emot ordar. Gör beställningar på reservdelar. Om en mekaniker eller kund behöver en hydraul slang pressad eller en lösning inom hydraul kopplingar så ingår det i huvudansvaret på jobbet.

14:30
Hjälper mekanikerna att strukturera upp deras arbete genom att fylla i rapporter.

15:00
Går igenom om det är något som behöver returneras.

16:00
Slut för dagen. Men är det högsäsong kan det bli längre dagar.

 

Om Anna Skärgård Adolfsson

Ålder: Nyss fyllda 30 år.

Kommer ifrån: Uppvuxen i Stenkälla utanför Töreboda. Bor i dag i Tråvad utanför Vara med sin sambo.

Fritidsintresse: Djuren hemma som består av ett gäng amerikanske silkeshönor och katter.

Hjärtefråga inom lantbruk: Tycker att fler ska handla lokalt för att stödja svenska gårdsbutiker.

Utbildning: Treårig jordbruksutbildning på Munkagårdsgymnasiet i Tvååker.

Framtidsplaner: Fortsätta att köra på och utvecklas ännu mera.

 

Ausrine Öhrström
Ausrine Öhrström
Tel: 019-16 64 64
E-post: ausrine@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 28 juni 2023

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste