Vi jobbar för att minimera maskinernas down-time

På John Deeres stora reservdelslager är det alltid medarbetarnas välbefinnande som prioriteras först. För att man sen ska kunna leverera  bra service till kunderna. 

 

Den stora lagerbyggnaden har 70 000 olika artiklar i lager. I den här delen av lagret finns delar till maskiner som slutat tillverkas för 15 år sedan. Så länge garanterar John Deere att delarna till deras maskiner ska gå att köpa. Efter det säljs de vidare eller skrotas. Foto: Madeleine Rapp


I Märsta, granne med Arlanda, ligger John Deeres stora reservdelslager, som förser Sverige, Finland, Norge och Estland med delar till lantbruksmaskiner- och hela världen med reservdelar till skogsmaskiner. Därifrån skickas även reservdelar till lantbruksmaskiner till resten av världen. Så långt bort som till Nya Zeeland. 

I den stora lagerbyggnaden jobbar John Hynes som Distribution Manager for Sweden and UK. Han möter upp i entrén och visar sedan upp vad som finns på insidan. 

– Jag ansvarar för den här byggnaden som är primärt skog och även för två lager i England: en för lantbruks- och grönytsmaskiner och för Vapormatic som är ett dotterbolag till John Deere, säger han.

På John Deere finns lager utspridda över hela världen. I Europa finns det lager i både Sverige och Tyskland, som ansvarar för största delen av Europa. Och det är det lager som ligger närmast respektive fabrik som lagerför delarna därifrån. John Deeres skogsmaskiner utvecklas och byggs i Finland.

– Skog är en väldigt liten del av John Deere som helhet, men för Finland där Skogsstyrelsen sitter så är Sverige den största marknaden. Och alla de som äger John Deere skogsmaskiner får sina reservdelar härifrån.

John Hynes är irländare, men har bott i Sverige i 22 år och även tidigare arbetat med logistik och lager. Nu har han arbetat på John Deere i 11 år.

70 000 artiklar i lager

Men oavsett om man behöver delar till sin skogsmaskin, traktor eller skördetröska är målet för John Deere att lagret alltid ska ha artiklarna man kan behöva, för att maskinerna ska stå still så lite som möjligt. Och därför satsar man på att ha väldigt stora lager och att arbeta aktivt för att delar med hård åtgång hela tiden fylls på. 

–  Vi har 35 000 reservdelar i lager på skogssidan. Det är nästan allt som behövs för våra skogsmaskiner och sen har vi 35 000 lantbruksartiklar, av alla delar vi säljer två till tre gånger per år. Men totalt sett har John Deere 1,2 miljoner aktiva reservdelar just nu. 

Nyligen fick man lov att utöka lagret, med en lagerbyggnad till på 6000 kvadratmeter som komplement till de tidigare 15 500 kvadratmeterna. Som tur var hade hyresvärden plats i en byggnad intill, så man slapp flytta. Men om någon del ändå inte skulle finnas inne skickas de i stället från Tyskland till Sverige med samma leveranstid. 

Att korta leveranstiderna genom att arbeta förebyggande är något John Deere arbetar aktivt med och det är något som John menar är lika mycket kvalitet som maskinerna de säljer. 

– Vi jobbar konstant med  tillgänglighet hos våra återförsäljare. Vilket betyder att de ska ha allting som de säljer två eller fler gånger på ett år hemma i lager jämt. Så det ska finnas där när kunden går in i butiken, annars beställer de från oss och då ska det finnas på plats nästa morgon klockan sju.

Malin Kennholt är lagerchef. Hon ansvarar för allt som kommer in och ut från lagret och över personalen. 

Jobbar med AI

John Deere har även börjat använda AI för att kunna förutse vilka delar som behöver finnas hos specifika återförsäljare. Om exempelvis en återförsäljare i England som har kunder med en viss maskingrupp, säljer många delar av en sort, så kan AI:n rekommendera att en återförsäljare i Sverige med liknande kundgrupp införskaffar samma delar, eftersom de någon gång kommer behövas även där. 

– Det har fungerat väldigt bra. Vår AI har 75 procents träffsäkerhet. Och det är bra för vi vill att artikeln ska finnas på plats när kunden behöver den. 

Nästa steg enligt John är att maskinerna, som alla nu är uppkopplade, själva ska signalera till AI:n när en del behöver bytas. Om den delen inte redan finns hos närmaste återförsäljare skickas den direkt, så att den finns att tillgå när den behövs. Kanske till och med innan kunden vet att det är något fel på maskinen. 

– Allt detta gör vi för att minimera down-time på maskinerna. 

Att lagret ligger i Sverige gör också att kunderna i akuta situationer ibland väljer att köra själva till Märsta för att hämta sina reservdelar. 

– Mitt i skördesäsongen har vi haft kunder med en tröska som står still som kört hela vägen från Malmö mitt i natten. Då öppnar vi upp för dem och ger dem den artikeln de behöver. Att se den glädjen över att vi finns här i Sverige är obeskrivlig. Det finns inte ett John Deere lager i alla länder. Så Sveriges lantbrukare som äger John Deere maskiner har det väldigt bra, säger John.

Det totala lagervärdet är över 100 miljoner euro och man omsätter över 1 miljard kronor per år. Varje år säljer man även ut över 500 000 orderrader per år. En orderrad kan bestå av en enskild artikel eller 50 gripare för skogsmaskiner. 20 ton lämnar lagret varje vecka. Av det stannar 80 procent i Europa och 20 procent går till andra delar av världen. 

Trogna medarbetare

Många av de som arbetar på lagret har gjort det under lång tid. Många har jobbat inom företaget i över 40 år. John har själv varit där i elva år och han är stolt över att många blir kvar så länge.

– Det är en trevlig arbetsplats och det finns en slags lantkänsla inom hela företaget. Personalen är det allra viktigaste och är inte de nöjda kommer du få höra om det oavsett hur hög produktivitet du har, förklarar John.

Det är många orders som packas varje dag. Genomsnittsvikten på varorna som packas är 200 gram, men de kan även väga upp till några ton. Man har infört en relativt låg maxgräns på hur tungt lagerarbetarna får lyfta för hand. Och för att medarbetarna inte ska dra på sig skador har man tagit fram ett stretching-program som alla lagerarbetarna måste utföra innan de går på sitt pass. 

– Sen har vi ergonomisk utbildning en gång om året och en massör som kommer hit en gång i veckan så man kan rätta till ryggen om man behöver. Och vi har inte haft några ryggskador alls på åtta år, säger John. 

Man arbetar även mycket med mångfald och allas lika värde. Enligt John har man arbetare från hela världen bara på lagret i Märsta och utanför entrén är Pride-flaggan hissad, för att markera att Pride Month är igång. John tycker det är bra att man välkomnar alla och vill även se att fler kvinnor vågar testa på lagerarbete. Det vill även hans kollega Malin Kennholt som arbetat för John Deere i snart tolv år och som numera är lagerchef i Märsta tillsammans med en annan kollega Mathias Wijkmark.

– Jag har fått prova på väldigt mycket här på John Deere och trivs jättebra. När man kommer in här som tjej så gör man exakt samma grej som alla andra här inne och vi försöker aktivt få in unga tjejer, säger Malin.

Vad tror du skulle göra att fler kvinnor vågade testa?

– Jag tror att man måste prata lite mer om att det inte är ett mansjobb. Kvinnor klarar det här också! På sådana här lager finns det något för alla och det finns även en del män som är svagare än andra män.

 

Alla som köper en motor från John Deere betalar en pantavgift som fås tillbaka när maskinen är förbrukad, om motorn går att restaurera. På bilden syns motorer som ska till USA för restaurering. De kommer sedan ut på marknaden igen och säljs 65 procent av originalpriset men med samma garanti som en ny motor. 

 

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades söndag den 02 juli 2023

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste