Claas Evion stänger tomrummet

I och med utfasningen av Claas mindre tröskserier Avero och Tucano blev det ett tomrum bakom de större tröskorna Trion och Lexion, men nu kommer alltså tre nya tröskmodeller att fylla tomrummet, nämligen Evion 410, 430 och 450.

Samtliga Evion modeller kommer att produceras i Claas fabrik i Kina. Möjligheten att teckna order på en ny Evion tröska finns nu men leverans kommer inte ske förens nästa säsong. Foto: Valdemar Jensen

Samtliga Evion modeller är konventionella femskakartröskor men har fått en helt unik ram och konstruktion, dock känns många komponenter igen från Claas andra modellserier, Lexion och Trion. Evion är baserad på ett modulärt system som används för att bygga nästan 40 olika tröskmodeller och använder sig därför av många beprövade komponenter och mycket beprövad teknik. Claas menar att detta gör Evion till en mycket driftsäker maskin.

OLIKA UTRUSTNINGSNIVÅER

Skärbordsbredder upp till 6,8 meter rekommenderas och Claas erbjuder flera olika skärbord, bland annat Vario 560. Foto: Valdemar Jensen

För att Claas ska kunna möta sina kunders krav på olika utrustningsnivåer finns det olika utrustningspaket att välja mellan till de tre olika modellerna. Evion 430 och 450 finns i antingen CLASSIC eller MAXI utförande med möjlighet att välja utrustningspaketen TREND eller BUSINESS beroende på hur mycket utrustning man vill ha. Ett exempel på en trevlig funktion som ingår i TREND-paketet är lutningskompensation som brukar vara en populär funktion i Sverige. Med ett MAXI utförande får man en tvåstegs remdrift och kan därför köra skärbordet inom två hastighetsområden, 220– 630 rpm eller 415–1150 rpm, vilket lämpar sig om man vill tröska exempelvis majs eller bönor. Ska man enbart tröska spannmål är CLASSIC-versionen god nog. Evion 410 finns enbart i CLASSIC utförande.

Efterfrågad teknik

Tröskorna drivs framåt genom en treväxlad hydrostatisk drivlina och har en topphastighet på 30 km/h. Multifunktionsspaken CEMIS känner man som Claas- förare igen sedan tidigare. Foto: Valdemar Jensen

Tröskorna kommer med den moderna teknik som ofta efterfrågas i en tröska i dag. Inställningsautomatik, sållinställningar, touchskärm, grödval och hög förarkomfort. Touchskärmen/ Terminalen CEMIS 700 ska både effektivisera och göra jobbet bekvämare för föraren eftersom många väsentliga funktioner styrs via den, exempelvis, hastigheten på tröskcylindern, grödvalsväxling, inställningar sparas och live-värden kan enkelt följas via skärmen.

SPANNMÅLSTANKEN

Evion 410 kommer med en spannmålstank på 5 600 liter, Evion 430 kommer med en tank på 6 500 liter. 

och Evion 450 kommer med en tankstorlek på 8 000 liter. När det blivit dags för tömning tömmer alla tröskorna med en hastighet om 90 liter i sekunden, vilket betyder att en full tank töms på mellan 1–1,5 minut.

MOTOR OCH DRIVLINA

Samtliga modeller av Evion kommer med den 6,7 liter stora cummins dieselmotorn som också används i flera Trion modeller. Motorn ska vara mycket bränsleeffektiv eftersom den kan arbeta med ett högt vridmoment på ett relativt lågt varvtal. Evion 410 kommer med en 204 hästkrafter stark version av motorn, Evion 430 har 231 hästkrafter och Evion 450 har 258 hästkrafter. Med funktionen DYNAMIC POWER ser motorn alltid till att arbeta på en lagom nivå för att på så vis kunna minska sin bränsleförbrukning med upp till 10 procent, menar Claas.

LÄMPAR SIG TILL MINDRE JORDBRUK

– Med dessa tre nya skördetröskor kan vi erbjuda moderna men ändå prisvärda maskiner till mindre gårdar som årligen tröskar ungefär 200–300 hektar och vill ha sin en egen tröska. Vi är själva ett familjeföretag och vill fortsätta att kunna erbjuda rätt maskin till varje kund, säger Claas vd, Jan-Hendrik Mohr.

Valdemar Jensen
Valdemar Jensen
Tel: 073-925 05 41
E-post: valdemar@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 24 augusti 2023

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste