Case IH har lanserat ny traktor (igen)
Det var i våras som nyheten om Case IH Puma 260 CVX kom. Under Borgeby fältdagar hade Case IH världspremiär för en till traktor, nämligen Case IH OPTUM 340 CVX, som nu tar platsen som störst i Optum-serien.
Optum-serien har tidigare sträckt sig till 313 hästkrafter i Optum 300. Nu lanseras alltså Optum 340 som kommer som standard med 340 hästkrafter. Att denna traktor presenteras nu beror på flera anledningar, menar Per-Olof Olsson på Case IH.
– Vi vill framför allt kunna erbjuda våra kunder en starkare traktor i Optum-serien, vilket vi under en tid har saknat. Optum-seriens chassi har en bra storlek och vikt för att exempelvis dra en stor gödseltunna eller utföra andra tunga dragjobb. Med 340 hästkrafter och 1400 Nm i vrid i stället för 313 hästkrafter och 1280 Nm i vrid kan Optum 340 utföra större jobb effektivare och snabbare, säger Per-Olof Ohlson, försäljningschef på Case IH i Sverige.
För att uppnå hästkraftsantalet 340 använder sig Case IH av samma motor som sitter i Optum 300, en 6,7 liters turbomatad FPT dieselmotor. Men vissa förändringar har gjorts för att kunna optimera motorn upp till 340 hästkrafter.
– Vi har på traktorn en variabel turbo som arbetar effektivt över ett stort register, precis som på Optum 300, men det som skiljer 340 mot 300 är motorkylningen. Vi har monterat en större kylare och optimerat luftflödet kring motorn för att alltid hålla motorn på arbetstemperatur, säger Per-Olof.
För att den steglösa CVX-transmissionen ska kunna ta hand om de nya hästkrafterna på ett bra sätt har man förstärkt transmissionen och ökat oljetrycket genom att installera en kraftigare hydrostat med kraftiga tillhörande komponenter. Även drivlinan till PTO är förstärkt.
Marknadens tystaste hytt
AFS CONNECT kallas det nya systemet med bland annat uppkopplat fordon och den nya hytten med tillhörande layout som inredningen fått. Hytten sitter nu som standard på både Puma- och Optum-serien.
– Hytten är väldigt tyst inuti och kan jämföras med en modern bil i ljudnivå, endast 66 dB(A). I hytten hittar man det nydesignade ergonomiska Multicontroller-armstödet, som placerar 95 procent av de mest använda funktionerna vid förarens fingertoppar, varav många kan manövreras antingen via pekskärmen eller den nya integrerade menyknappen med vrid- och tryckfunktioner, säger Per-Olof.