Välvårdade vägar med Vreten vägsladd 

Godset Boo Egendom är en av Sveriges största privat­ägda egendomar. För att underhålla alla vägar som kopplar samman markerna används en Vreten V4-240 vägsladd.

 

Vreten V4-240 är en 4-skärs vägsladd där det främre skäret enkelt kan justeras hydrauliskt med tandad sänkning. Den är utrustad med en hydrauliskt manövrerad strängspridare. Bärhjulen är individuellt justerbara med hydraulik. För att använda vägsladden krävs tre enkelverkande och två dubbelverkande hydrauluttag. Foto: Ausrine Öhrström 


Boo Egendom ägs som ett fideikommiss av Carl-Hugo Hamilton, drivs av vd Carl-Fredrik Hamilton och arrenderas av driftsbolaget Boo Egendom AB. Godset är centralt beläget mellan Örebro och Norrköping och omfattar över 15 000 hektar mark samt cirka 1 000 hektar vattendrag och sjöar. Där bedrivs det aktivt skogsbruk, jordbruk samt jakt-och fiskeverksamhet. Det finns omkring 11 600 hektar produktiv skogsmark och 800 hektar jordbruksmark. Markerna sammankopplas av cirka 15 kilometer allmänna vägar samt 15–20 mil av privata vägar som behöver underhållas, och en hel del av vägarna är skogsvägar.

Peter Aronsson tog lantmästarexamen 2008. Han är lantbruksansvarig på Boo Egendom och har jobbat där i cirka åtta år. 

Nöjd med vreten

Peter Aronsson som är ansvarig för lantbruket på Boo Egendom sköter också underhållet av vägarna. Han berättar att de tidigare hade en äldre Vreten V4 vägsladd men som blivit uttjänt efter närmare 20 års användning. För några år sedan köpte de därför en ny Vreten V4-240 som de ansåg vara den kraftigaste och mest lämpliga modellen på marknaden för deras behov. En tung väghyvel ansåg de inte som ett alternativ på grund av den höga kostnaden. Men de ville ändå ha en gedigen och tung maskin, och då passade vägsladden från Vreten bra då den har en stark ram, bra hyvel och är väl anpassad för deras stora och tunga traktor.

– Det finns sladdar med mer avancerade funktioner, men de är dyrare och riktade mot andra typer av vägar. Vreten-sladden som vi använder passar för våra specifika behov och har visat sig vara den mest kostnadseffektiva och praktiska lösningen för oss, berättar Peter.

De bakre hjulen som sitter på strängspridaren har modifierats genom att de gamla luftfyllda däcken har bytts ut mot massiva hjul. Även om dessa hjul inte är optimala och saknar hjullager, har de visat sig vara mer tåliga för uppgiften. Enligt Peter borde tillverkaren erbjuda grövre hjullösningar som skulle vara ännu mer lämpade för ändamålet. 

Flera förbättringar

Jämfört med tidigare Vreten V4 har den nya V4-240-modellen flera förbättringar, inklusive en bättre inlagring, och enklare åtkomst till smörjning och underhåll av hjulupphängningen. Behovet av extra förstärkning har eliminerats, eftersom den nya vägsladden redan är robust. Men Peter har gjort vissa modifieringar på sladden för att förbättra dess prestanda ytterligare.

– Bland annat har vi bytt till massiva däck till krattan och förlängt strängspridaren för att bättre hantera stenar längs vägen. Dessa ändringar har hjälpt oss att effektivisera arbetet. Och bland det första jag gjorde var att också gjuta i betong i båda lådorna för att få lite mer vikt.

Betong har gjutits i båda lådorna på vägsladden för att öka dess vikt och förbättra dess prestanda.

Bra med lite power

Sladden dras bakom deras John Deere 7310R traktor med 300 hästkrafter och som väger cirka 10 ton. En traktor av denna storlek och effekt hanterar krävande väg­underhåll, inklusive att dra en vägsladd bra.

– Det är möjligt att använda en betydligt mindre traktor eftersom det inte handlar så mycket om hästkrafter, eftersom du ändå kör väldigt långsamt. Dock kan det uppstå problem om du råkar köra över en sten med en mindre traktor eller en skörare sladd, det kan ställa till det. Däremot, med en större traktor och en mer robust design på sladden så blir det inte ett problem.

Den nya modellen har tekniska egenskaper som gör den särskilt användbar.

– Det främre skäret kan justeras upp och ner, vilket underlättar anpassningen till olika typer av vägar. Denna flexibilitet gör det enklare att jämna till och förbättra vägarna. Dessutom blir sladden tyngre ju längre den är, vilket är en fördel för att uppnå bättre resultat vid vägunderhåll. Den extra vikten hjälper till att pressa ner skäret ordentligt i vägen och gör därmed jobbet mer effektivt, säger Peter.

Den bakre krattan har förlängts så att den bättre kan hantera och föra bort större stenar från vägkanten. Målet är att inte låta dessa stenar ligga längs vägkanten, utan i stället placera dem i dikeskanten.

Bergkross för hållbarhet

En viktig detalj för vägarnas underhåll är materialet som används för beläggning. Sedan 5–6 år tillbaka har de gått från naturgrus till bergkross, vilket har resulterat i vägar med längre livslängd och minskade underhållskostnader. På skogsvägarna lägger de bergkross av grövre kornstorlek för att hantera den tunga trafiken bättre. Materialet binder ihop vägen väldigt bra. Bergkrossen kommer från en bergtäkt som finns på egendomen. Sedan de övergått till det har de gjort många grundförbättringar på mellan 10–15 kilometer vägar varje år. Då har de också använt grävmaskiner och vägarna har hållt riktigt bra.

– Bergkross sliter mer på sladden och kan vara dyrare på kort sikt. Men det leder till mer underhållsfria vägar och lägre kostnader på lång sikt.

Peter säger att han är nöjd med Vreten över lag, och att V4-240 är en pålitlig och kraftfull vägsladd med tanke på dess pris och prestanda. Han rekommenderar den som ett bra alternativ för vägsladd, särskilt för gårdar med liknande behov. Han understryker också vikten av att ha en traktor som är väl anpassad till vägsladden och att ta hänsyn till antalet hydraul uttag om du inte väljer till elventil.
 

Genom att använda material av hög kvalitet och genomföra förbättringar i vägstrukturen kan man skapa vägar som kräver mindre frekvent reparation och underhåll. Att välja bergkross i stället för grus för vägbygge och underhåll kan vara en fördel på grund av dess hållbarhet. Även om användningen av bergkross initialt kan verka dyrare, kan det komma att löna sig över tid då vägarnas hållbarhet ökar och behovet av underhåll minskar, menar Peter Aronsson. 

 

Vretens vägsladdar tillverkas i Sverige.

 

Lantbruksansvarige Peter Aronsson visar upp vägsladden in action.

 

Teknisk specifikation 

Rekommenderad vägbredd: 4,5 m  

Arbetsbredd: 2,4 m 

Längd: 10 m 

Totalvikt: 1600 kg  

Höjd till underkant ram: 410 mm

Vändbara stål: Ja  

Hjul: 11,5x15

Hydraulisk nivåreglering: Ja  

Hydrauliskt första skär: Ja  

Hydraulisk lyft av strängspridare: Ja  

Hydraulisk ramstyrning: Ja  

Hydrauluttag: 3E x 2D 

Källa: Vreten  


Ausrine Öhrström
Ausrine Öhrström
Tel: 019-16 64 64
E-post: ausrine@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 09 november 2023

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Slutpriserna för skörd 2023 - inklusive efterbetalningar

Nu är nivån klar för alla aktörers efterlikvid som är med i Jordbruksaktuellts prissammanställning över slutpriserna för leverans i skörden 2023 inklusive efterbetalningar. En lägre skörd än 2022 och med stora kvalitetsproblem blev utfallet för skörden 2023. Samtidigt föll de globala spannmålspriserna och drog med sig de svenska priserna.  Foderspannmål och oljeväxter var de som stack ut med de högsta prisnedgångarna jämfört med 2022.

 

Kommentera