Julbordet viktigare än julklapparna

Julmaten är viktigare än julklapparna. Bara sju procent av svenskarna planerar att spara in på julmaten i år.

Ett tydligt trendbrott i årets undersökning är att hög kvalitet på maten blivit viktigare bland svenskarna sedan i fjol. Samtidigt har priset på maten blivit allt viktigare de senaste åren. Foto: Livsmedelsföretagen

Inför julen har Demoskop, på uppdrag av bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen frågat 1024 svenskar hur de kommer äta, dricka och fira jul i år.

Och det visar sig att det viktigaste inför årets julbord, är att maten är svenskproducerad men inte för dyr. Båda svarsalternativen hamnar i topp efter varandra, på frågan om vad som är viktigast i planeringen av julbordet. Men det skiljer bara en halv procentenhet mellan alternativen. Enligt Livsmedelsföretagen visar detta att pris har blivit en viktig faktor för konsumenterna, i spåren av ökade matpriser.

Inte för dyr men med hög kvalitet

Om man jämför med 2019 är det nästan fyra gånger fler som anger att det viktigaste i år är att julmaten inte är för dyr. Ett tydligt trendbrott i årets undersökning är att svarsalternativet ”att maten håller extra hög kvalitet” ökat jämfört med förra året och intagit en ohotad tredjeplats. Enligt Livsmedelsföretagen är det en utveckling som bör gynna svenska livsmedelsproducenter i och med att många konsumenter enligt dem, sätter likhetstecken mellan hög kvalitet och svenska livsmedel.  

Grafik: Livsmedelsföretagen

Och det finns fler delar av undersökningen som talar för att konsumenterna kommer fylla årets julbord med svenska livsmedel. På frågan om man planerar att spara in på något under årets julfirande så anger bara 7 procent julmat- och dryck. 33 procent planerar att dra in på restaurang- och barbesök, 27 procent på julklappar och 25 procent på resor. Det enda som verkar vara viktigare än julmaten är faktiskt julgranen. Den planerar bara 5 procent av svenskarna att spara in på.

Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen. Foto: Cecilia Magnusson

– De senaste åren har varit svåra både för konsumenterna och för de svenska livsmedelsproducenterna. Våra medlemsföretag har nu haft fem raka kvartal av minskad försäljning och sju raka kvartal av minskad lönsamhet. Mycket talar tyvärr för att även 2024 kommer bli ett ekonomiskt turbulent år. I svåra tider som dessa är det extra viktigt med traditioner, gemenskap och samvaro, och det är just det som julmaten och julbordet erbjuder. Därför är det väldigt glädjande att se att svenskarna trots ökande priser fortsätter att prioritera svenskproducerat på julbordet och att kvalitet är så viktigt för dem, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.

Livsmedelsföretagen tipsar även om sätt att minska kostnaderna utan att ge avkall på julens favoriträtter. Det vanligaste sättet, som hela 21 procent planerar för, är att ta bort rätter som inte är så populära. Och på frågan ”Vilka av följande rätter tycker du minst om?” så är det uppenbart att det först och främst är lutfisk, ål och sylta som väljs bort. 19 procent kommer leta mer efter extrapriser än tidigare och 14 procent kommer att handla i lågprisbutiker.

Julskinkan är ohotad etta

För elfte året i rad är julskinkan obesegrad julbordsfavorit. Följt av Janssons frestelse som fortsätter knapra in lite på julskinkan, följt av sill, köttbullar och lax. Och hela 69 procent vill att kött-och charkprodukter ska dominera på julbordet.

Grafik: Livsmedelsföretagen

– Jag vet att många konsumenter har det tufft ekonomiskt, men jag hoppas att de ändå kan tänka sig att betala några kronor extra för den höga kvalitet som svenska kött- och charkprodukter håller och alla de goda värden som man får på köpet. Svenska producenter av kött och chark arbetar hårdare än någon annan med kvalitet, djurvälfärd och hållbarhetsfrågor, och det märks tydligt i slutprodukten, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.

När det kommer till dessert vill svenskarna helst kalasa på Ris a la Malta och därefter favoriterna ur chokladasken. Och i årets undersökning är hela 33 procent av de svarande överens om att utbudet av juldrycker blivit bättre med åren. Och som vanligt ligger julmusten i topp som favorit hos hela 78 procent. På en andra plats, 43 procent, hamnar julölen.

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 21 november 2023

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Är det cringe att vara woke?

Krönika: När man är tonårsförälder är det inte alltid lätt att hänga med i ungdomarnas vokabulär. Att dessutom försöka sig på att använda desamma blir lätt cringe, inte minst ur ungdomarnas synvinkel. Ännu ett sätt att vara pinsam förälder. Och när man i debatten hör vuxna prata om woke som ointressant fenomen blir man fundersam, likväl som att det sker ett trendskifte bland ungdomar i synen om vad som upplevs viktigt. 

 

Kommentera

Gröna bubblor spricker och nya möjligheter föds

Det finns gott om affärsmöjligheter i den gröna politikens väg. Nu flyttar politikens intresse snabbt till ett nytt område. För entreprenörer med affärsnäsa uppstår möjligheter när politiker, media och företag springer i samma riktning. Samtidigt finns det stora risker när alla är så övertygade om den ”rätta vägen” att de slutar räkna. Det sunda förnuftet är ett tidigt offer på drömmarnas och girighetens piedestal.

 

Kommentera