Julbordet viktigare än julklapparna
Julmaten är viktigare än julklapparna. Bara sju procent av svenskarna planerar att spara in på julmaten i år.
Inför julen har Demoskop, på uppdrag av bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen frågat 1024 svenskar hur de kommer äta, dricka och fira jul i år.
Och det visar sig att det viktigaste inför årets julbord, är att maten är svenskproducerad men inte för dyr. Båda svarsalternativen hamnar i topp efter varandra, på frågan om vad som är viktigast i planeringen av julbordet. Men det skiljer bara en halv procentenhet mellan alternativen. Enligt Livsmedelsföretagen visar detta att pris har blivit en viktig faktor för konsumenterna, i spåren av ökade matpriser.
Inte för dyr men med hög kvalitet
Om man jämför med 2019 är det nästan fyra gånger fler som anger att det viktigaste i år är att julmaten inte är för dyr. Ett tydligt trendbrott i årets undersökning är att svarsalternativet ”att maten håller extra hög kvalitet” ökat jämfört med förra året och intagit en ohotad tredjeplats. Enligt Livsmedelsföretagen är det en utveckling som bör gynna svenska livsmedelsproducenter i och med att många konsumenter enligt dem, sätter likhetstecken mellan hög kvalitet och svenska livsmedel.
Och det finns fler delar av undersökningen som talar för att konsumenterna kommer fylla årets julbord med svenska livsmedel. På frågan om man planerar att spara in på något under årets julfirande så anger bara 7 procent julmat- och dryck. 33 procent planerar att dra in på restaurang- och barbesök, 27 procent på julklappar och 25 procent på resor. Det enda som verkar vara viktigare än julmaten är faktiskt julgranen. Den planerar bara 5 procent av svenskarna att spara in på.
– De senaste åren har varit svåra både för konsumenterna och för de svenska livsmedelsproducenterna. Våra medlemsföretag har nu haft fem raka kvartal av minskad försäljning och sju raka kvartal av minskad lönsamhet. Mycket talar tyvärr för att även 2024 kommer bli ett ekonomiskt turbulent år. I svåra tider som dessa är det extra viktigt med traditioner, gemenskap och samvaro, och det är just det som julmaten och julbordet erbjuder. Därför är det väldigt glädjande att se att svenskarna trots ökande priser fortsätter att prioritera svenskproducerat på julbordet och att kvalitet är så viktigt för dem, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.
Livsmedelsföretagen tipsar även om sätt att minska kostnaderna utan att ge avkall på julens favoriträtter. Det vanligaste sättet, som hela 21 procent planerar för, är att ta bort rätter som inte är så populära. Och på frågan ”Vilka av följande rätter tycker du minst om?” så är det uppenbart att det först och främst är lutfisk, ål och sylta som väljs bort. 19 procent kommer leta mer efter extrapriser än tidigare och 14 procent kommer att handla i lågprisbutiker.
Julskinkan är ohotad etta
För elfte året i rad är julskinkan obesegrad julbordsfavorit. Följt av Janssons frestelse som fortsätter knapra in lite på julskinkan, följt av sill, köttbullar och lax. Och hela 69 procent vill att kött-och charkprodukter ska dominera på julbordet.
– Jag vet att många konsumenter har det tufft ekonomiskt, men jag hoppas att de ändå kan tänka sig att betala några kronor extra för den höga kvalitet som svenska kött- och charkprodukter håller och alla de goda värden som man får på köpet. Svenska producenter av kött och chark arbetar hårdare än någon annan med kvalitet, djurvälfärd och hållbarhetsfrågor, och det märks tydligt i slutprodukten, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.
När det kommer till dessert vill svenskarna helst kalasa på Ris a la Malta och därefter favoriterna ur chokladasken. Och i årets undersökning är hela 33 procent av de svarande överens om att utbudet av juldrycker blivit bättre med åren. Och som vanligt ligger julmusten i topp som favorit hos hela 78 procent. På en andra plats, 43 procent, hamnar julölen.