Oatly minskade förlusten

Havre­drycks­tillverkaren Oatly redovisade lägre försäljningsökning än väntat och en minskad rörelseförlust för tredje kvartalet. Samtidigt meddelar man att företaget avbryter byggandet av nya anläg­g­­­ningar i Europa och USA.

Minskad rörelseförlust, mindre försäljningsökning än väntat och stopp för byggandet av nya fabriker. Havredrycksföretaget Oatly kämpar på. Foto: Oatly

Omsättningen under tredje kvartalet 2023 steg 2,5 procent till 187,6 miljoner dollar (183). Ökningen kan jämföras med Bloombergs analytikerundersökning som låg på 192 miljoner dollar. Justerat ebitda-resultat uppgick till -36 miljoner dollar (-82,7), marknadens förväntning var -47,8 miljoner dollar.

– Vi tror nu att omsättningstillväxten i fasta valuta­kurser för helåret 2023 kommer att ligga nära den nedre delen av vårt intervall på 7-12 procent och att bruttomarginalen för fjärde kvartalet kommer att ligga i mitten av 20-procentsintervallet, säger vd Jean-Christophe Flatin i en rapportkommentar.

En omsättningsökning på 7 procent kan jämföras med företagets prognoser från början av året som pekade på en ökning om 23-28 procent.

Avbrutna byggen

Under 2022 avviserades byggplaner i Europa, Nordamerika och Asien. Nu meddelar Oatly att man stoppar byggena i Europa och Nordamerika.

– Vi har kommit fram till att vi kan expandera våra befintliga anläggningar succesivt för att tillgodose den växande efterfrågan, säger Jean-Christophe Flatin. Vi avbryter därmed byggandet av nya anläggningar för marknaderna i Europa och Nordamerika.

Byggstoppen ska minska behovet av investeringar under 2023 och 2024 samtidigt som företaget uppger att man ska kunna fokusera mer på den befintliga verksamheten.

Förbättrad försäljning i Europa

Försäljningen i EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) ökade med 23 procent till 101,8 miljoner dollar. Den sålda volymen ökade med 6,3 procent och Oatly uppger att var på befintliga marknader och inte någon ny expansion.

I USA minskade omsättningen med 3,6 procent till 58,5 miljoner dollar. Den sålda volymen minskade med 5,6 procent. Minskningen ska enligt Oatly bero på en minskad försäljning till food services som inte kompenserades av en ökning i försäljningen via detaljhandeln.

Erik Brink
Erik Brink
Tel: 070-600 45 48
E-post: erik@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 30 november 2023

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste