Vad ska traktorerna drivas med i framtiden?
Under Agritechnica fick Jordbruksaktuellt en pratstund med Anders Folkelid på New Holland som berättade hur de ser på framtidens drivmedel.
– New Holland är den traktortillverkare som är helt ledande vad gäller alternativa drivmedel och har varit så sedan 2006, säger Anders Folkelid som är ansvarig för traktorer på New Holland i Sverige. Foto: Carolina Wahlberg
– 2006 beslutade CNH som äger New Holland att vi ska vara ledande på förnybar energi. Det är ett ganska stort uttalande för ett aktiedrivet bolag, säger Anders Folkelid som är ansvarig för traktorer på New Holland i Sverige och fortsätter:
– På Agritechnica 2019 visade vi för första gången upp biogastraktorn T6. 180 Methane power. Det fanns andra konkurrenter som hade visat en biogastraktor också, men de nådde aldrig ut till marknaden. 2021 fanns vår ute på marknaden och vi har sålt ett bra antal i Sverige.
På årets upplaga av Agritechnica visade New Holland upp nästa modell av biogastraktor; T7. 270 Methane Power, med 270 hästkrafter.
Anders menar att den tidigare mindre gastraktorn bland annat passar bra som kommuntraktor, medan den nya större kommer passa ännu bättre till lantbruket.
– Extratanken kommer att sitta i frontlyften. Processen med europeiska fordonsreglementet pågår just nu, om att den ska få lov att sitta där. Det är en enkel teknik men ett krångligt regelverk.
Den stora gastraktorn kommer att nå marknaden 2025.
Anders Folkelid tror starkt på biogasen som drivmedel för lantbruksmaskinerna i framtiden. Foto: Carolina Wahlberg
Vätgas är krångligare
Vid sidan av biogasen har New Holland även tittat lite på vätgas.
– Utmaningen med vätgas är helt enkelt att det inte finns att tanka på stationer. Det är inte så stor idé att ha ett fordon som du inte kan fylla med bränsle. Det är det som är den stora vinsten med den komprimerade gasen som vi använder på biogastraktorn. Den logistiken finns på allmänna bensinmackar i dag, säger Anders.
När det istället gäller flytande biogas finns det fördelar och utmaningar.
– Man kan köra fler timmar med en traktor med flytande gas. Men den måste vara flytande och den måste vara kall. Då kräver det en termostank, så kallad kryotank, som är aktivt kyld, så du behöver en energikälla för att kyla den. Där är det mycket lättare att hantera den komprimerade fordonsgasen.
Allroundtraktor på el
Självklart har New Holland även något i el-segmentet och på mässan visade de upp T4 Electric Power.
– Det är ju en trend som ingen har missat i samhället. Elektrifieringen är politiskt driven världen över. Naturligtvis är vi med på det tåget. Vi visar den enda traktorn i allroundtraktorsegmentet, en normalstor lantbrukstraktor som kan hantera en skopa grus eller en rundbal på framaxeln. Det ser vi ingen annan tillverkare göra här. De har istället mindre och smalare traktorer, säger Anders och fortsätter:
– Den här traktorn är i det större segmentet med 75 hästkrafter. Den kan passa på en gård och kan även passa för sopning/sandning och ett snöblad. Men den kommer kanske inte in på den smalaste cykelbanan, vilket konkurrenternas gör. Där har vi positionerat oss med elen, säger Anders.
Hur ser ni på framtiden?
– Vi har en ganska klar och tydlig bild vad gäller fordonsflottan i framtiden. Vi ska inte tro något annat än att fossila bränslen kommer finnas kvar över hela segmentet. Men vi tror att elektrifieringen har sin plats på de mindre fordonen. Och tittar vi på mellansegmentet, vilket är traktorer upp till 300 hästkrafter så tror vi att gasen kommer att spela en stor roll. Den kommer att vara komprimerad och den kommer vara flytande, säger Anders och fortsätter:
– Kommer vi över 300 hästkrafter och stora arbetsmaskiner, så tror vi på hybridtekniken. Då pratar vi fossila motorer där vi tar hjälp av en extern hybrid del. Det kan vara en framaxel, något som rör sig på redskapet där man utvinner energi och tillför den till transmissionen för att maskinen helt enkelt ska dra mindre fossilt bränsle. Som en hybridbil.
Kortare räckvidd
Ska man köra en traktor på alternativa drivmedel så måste man acceptera en kortare räckvidd menar Anders.
– Har vi tolv timmars räckvidd på en konventionell dieselmaskin så vill vi minst nå 50-65 procent av den räckvidden med ett alternativt drivmedel. Det är därför vi måste jobba med en extratank på traktorn när det gäller gasen.
En stor utmaning med elen är att batteriet väger mycket, något som inte är bra för marklivet.
– Jag personligen tror inte att en eltraktor har så mycket på fältet att göra. Vi kommer behöva låga lufttryck och det innebär att det kommer gå åt mer kraft för att föra den framåt. Så vi tror att eltraktorn har på hårdgjorda ytor att göra. Där du kan köra med hårt pumpade däck och få räckvidden till att fungera. Då spelar det ingen jätteroll att den är tyngre. Så för fältjobben tror vi mycket mer på den komprimerade gasen, säger Anders.