Måltidsupplevelse allt viktigare för turister

Bland de turister som kommer till Sverige från andra länder är intresset för gastronomi och måltidsupplevelser stort.

De internationella resenärerna är intresserade av matens och råvarornas ursprung, hantverket och historien bakom, matkulturarvet samt traditionella måltider. Detta öppnar för nya affärsmöjligheter inom besöksnäringen menar Visit Sweden. Foto: Visit Sweden

Enligt Visit Sweden vill hela 81 procent av världens internationella resenärer ta del av det inhemska köket när de besöker andra länder.

– Måltidskultur och mat är viktigt för de som intresserar sig för att besöka Sverige och måltidsupplevelsen fungerar ofta som en brygga till besökarens upplevelse av kultur och  traditioner, säger Visit Swedens vd Susanne Andersson, i ett pressmeddelande.

Affärsmöjligheter för svensk besöksnäring

Kulinariska upplevelser kommer på tredje plats i Visit Swedens sammansättning av globala trender, vilket också innebär affärsmöjligheter för svensk besöksnäring, där både hantverket och historien bakom och mat kopplat till traditioner är något som lockar turisterna.

– Vi på Visit Sweden ser stor potential i att marknadsföra svenska måltidsupplevelser för att öka attraktionen för Sverige som resmål. Med förstärkt koordinering mellan till exempel råvaruproducenter, måltidskreatörer, destinationsutvecklare och företag i turistbranschen skulle marknadsföringen bli ännu tydligare och ännu starkare, säger Susanne.

Framgång i tävlingar ger ringar på vattnet

Den internationella kocktävlingen Bocuse d´Or, där Sverige ofta ligger i topp, är ett exempel på evenemang som skapar attraktion och intresse för Sverige och svenska måltider. Enligt Visit Sweden är turism en av Sveriges viktigaste exportnäringar, och det bidrar lika mycket till svenskt exportvärde som järn- och stål eller pappersindustrin.

Kommande trender enligt Visit Swedens globala trendspaning:

Virtuella måltidsupplevelser på uppgång: 46 % av de internationella resenärerna är nyfikna på att testa måltidsupplevelser som på olika sätt förstärks med hjälp av Viritual Reality (VR) eller Augmeted Reality (AR).

Restauranger blir hotell: Måltidsturismen förväntas fortsätta växa och bl a ”foodies” vill kunna planera hela resan kring mat och måltider. Detta öppnar upp för restauranger att addera boende till sitt erbjudande.

Utomhusmatlagning: Ger (kanske framför allt för stadsbor) möjlighet till måltidsupplevelser att dela med familj och vänner.

Källa: Visit Sweden

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 21 mars 2024

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste