Bäst på det förutsägbara
JORDBRUK ÄR STABILITET. I ständig utveckling, men i grunden något av det mest stabila vi har. Solen, fotosyntesen och vårt behov av näringsriktig mat ändras inte.
I sitt företagande kan det vara klokt att stanna upp, se på nuet och det vi vet inte kommer att förändras. Däri finns mycket förbättringspotential. Ofta mer vinster än i att försöka styra efter vad vi tror är på modet tio år in i framtiden eller förutspå de absurt föränderliga marknadspriserna åratal i förväg.
Människans ständiga jakt på framtiden och förändring kan i dagens intensiva media- och kommunikationssamhälle förblinda oss. Det blir svårare att se och värdera det beständiga och lätt förutsägbara. Svulstiga framtidsvisioner ger lättare rubriker och uppmärksamhet än nulägesoptimering. Samtidigt är det mer sannolikt att du är duktigast i framtiden om du också är det i dag.
Jag stöter ledsamt ofta på lantbruksföretagare som inte uttrycker stolthet över sin verksamhet och sin prestation. Som om det skulle vara finare att vara visionerande tjänsteman på snart konkursmässigt startup-företag än framgångrik mjölkproducent med stark balansräkning. Så är det inte.
VI HAR ETT ENORMT FOKUS på framtiden och förändring. Klokt på många vis. Det är till exempel helt säkert framtiden vi ska leva i, inte i historien. Samtidigt är det nuet vi lever i och av. Nuet är förutsägbart och det mesta som är bra management i dag är det i morgon också.
Det går att få mycket uppmärksamhet även för uttalanden om otrendiga självklarheter, men då underlättar det om du är mäkta rik och/eller känd sedan tidigare. Ett bra exempel är Jeff Bezos, grundare och huvudägare till Amazon.com, numera världens rikaste man. I en intervju 2012 sa han:
”Jag får väldigt ofta frågan: vad kommer att förändras de kommande tio åren. Det är en väldigt intressant fråga. En väldigt vanlig fråga. Jag får nästan aldrig frågan: Vad kommer inte att förändras de kommande tio åren. Jag kan berätta att den andra frågan är den viktigare. För du kan bygga en företagsstrategi utifrån de saker som är stabila över tid. Som du (Amazons CTO) påpekade, i handeln vet vi att kunderna vill ha låga priser. Och vi vet att det kommer att vara sant om tio år. De vill ha snabba leveranser. De vill ha ett stort urval. Det är omöjligt att föreställa sig en framtid om tio år där en kund kommer fram till mig och säger: ’Jeff, jag älskar Amazon. Jag önskar bara att priserna var lite högre. Jag älskar Amazon. Jag önskar bara att ni levererade lite långsammare. Omöjligt. Så den energi vi lägger på de områdena, förbättra de områdena. Vi vet att energin vi lägger på det i dag kommer fortfarande att avkasta till våra kunder om tio år.”
I JORDBRUKET ÄR DET SÅKLART också kul om man lyckas vara ”disruptive” likt Apple, Spotify eller Netflix. Men det är verkligen inget krav för att bygga ett framgångsrikt och lönsamt företag. Även i jordbruket har många försökt vara omvälvande innovativa ”disruptive”, men vertikalodling, havremjölk, alger, insekter och labb-kött har gjort få rika till dags dato. I alla fall inte rika genom att företagen varit lönsamma.
Se storheten i enkelheten, förbättra det du vet i dag som gäller även i morgon. Var förbättring du får till i din drift i dag kommer du att ha nytta av även i morgon. Oavsett vad framtiden bär i sitt sköte.
Stefan Ljungdahl