Äggbrist gav rekordresultat

DANÆG-koncernen där bland annat Kronägg AB ingår levererade det bästa resultatet i bolagets historia förra året. Och nu delar man ut 50 miljoner till ägarna – även det är ett rekord!

DANÆG-koncernen där till exempel Kronägg ingår levererade ett toppresultat för 2023.     Foto: Isabella Odmark


– Det är bland annat en generell brist på ägg på en lång rad marknader som har gett oss fördelaktiga marknadsvillkor – särskilt i våra svenska och finska dotterbolag, som vi har varit bra på att hantera. Därför är jag också mycket nöjd med att vi kan dela ut 50 miljoner kronor till våra ägare, som är helt avgörande för att vi varje dag kan leverera kvalitetsprodukter med en hög livsmedelssäkerhet till våra kunder. Jag är stolt över vårt årsbokslut för 2023 som hela koncernen har bidragit till, säger Jann Dollerup Vig Jensen som är koncernchef i DANÆG, i ett pressmeddelande.

Omsättningen 2023 landade på 2,1 miljarder DKK, en ökning med 11 procent jämfört med 2022. Resultatet blev 82 miljoner DKK jämfört med 14 miljoner DKK 2022.

Äggbristen har berott både på fågelinfluensan och det stora salmonellautbrottet i Sverige under förra året, hos Sveriges största äggproducent.

– 2023 var präglat av hög volatilitet och marknadsmässiga förändringar. Ägg är en viktig vara för detaljhandeln och vi upplever en ökande efterfrågan på både fler och större kampanjer hos våra kunder. Det betyder att vi som verksamhet hela tiden skall vara förändringsvilliga och omställningsberedda så att vi är redo att hantera konkreta marknadsbehov. I samband med detta vill jag gärna framhäva våra duktiga kollegor över hela koncernen som visat ett stort engagemang och enorm vilja att vi ska lyckas, säger Jann Dollerup Vig Jensen.

Fortsatt generell brist

Under årets inledning menar koncernen att äggmarknaden kommer vara fortsatt väldigt volatil på grund av en fortsatt generell brist på ägg och fågelinfluensan. Man förväntar sig dock en normalisering och rekonstruktion av marknaden under 2024. Fokus för året är att effektivisera i alla bolagen för att säkra konkurrenskraften.

När det kommer till hållbarhetsarbete så jobbar man målinriktat för att reducera klimatavtrycket för produkterna. Förra våren anslöt sig DANÆG-koncernen till Science Based Targets initiative (SBTi) vilket är ett partnerskap mellan FN´s Global Compact, Carbon Disclosure Project, Världsnaturfonden (WWF) och World Resources Institute. Före nästa år ska äggkoncernen ha satt upp konkreta hållbarhetsmål som ska valideras av SBTi, så att dessa stämmer överens med Paris-avtalet och den senaste klimatforskningen.

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 27 mars 2024

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste