Bristande konkurrens i livsmedelskedjan drabbar konsumenter

Konkurrensverket har genomfört en genomlysning av livsmedelsbranschen och konstaterar att bristande konkurrens leder till högre matpriser för konsumenterna.

Få stora aktörer inom dagligvaruhandeln bidrar till högre matpriser för konsumenter enligt en ny rapport från Konkurrensverket. Foto: Ausrine Öhrström 

En följd av detta blir dessutom att pengarna inte alltid hamnar där de behövs för att gynna nyetableringar, investeringar och ökad produktion.

Få dominerande aktörer

Den svenska dagligvaruhandeln är koncentrerad med ett fåtal vertikalt integrerade aktörer med centrala inköpsfunktioner. Hög marknadskoncentration inom dagligvaruhandeln och flera sektorer i förädlingsindustrin är några av de bidragande faktorerna till högre matpriser för konsumenterna.

Konkurrensen hindras dessutom av begränsad tillgång på butikslägen, där kommunernas planläggning och avtalsvillkor spelar en stor roll, skriver Konkurrensverket i ett pressmeddelande.

Rapporten "Konkurrensverkets genomlysning av livsmedelsbranschen 2023–2024" innehåller dessa insikter och presenterar förslag på hur situationen kan förbättras. 

– Vår genomlysning av livsmedelsbranschen visar att konsumenterna har fått betala mer för många livsmedel än vad som är motiverat av de ökade priserna på insatsvaror i livsmedelsproduktionen. Priserna på vissa varor har alltså ökat mer än vad som kan motiveras av de ökade kostnaderna i produktionsledet. En sådan situation hade inte uppstått med väl fungerande konkurrens, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten och tillägger:

– Vår tillsyn är vårt viktigaste verktyg för att motverka allvarliga konkurrensproblem och indikationer som vi har fått under arbetet med genomlysningen har lett till att vi har inlett flera tillsynsutredningar, och fler kommer.

Ökad tillsyn

Konkurrensverket planerar att öka sin tillsyn av branschen och påpekar behovet av regeländringar för att åtgärda specifika konkurrensproblem.

Konkurrensverket uppmanar även kommunerna och dagligvaruhandeln att agera på ett sätt som sänker etableringshindren på marknaden. Det skulle innebär en ökad möjligheten för fler aktörer att etablera butiker och minska den höga koncentrationen.

Ausrine Öhrström
Ausrine Öhrström
Tel: 019-16 64 64
E-post: ausrine@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 30 juli 2024

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste