Svenska Deligate hjälper Belgien med matsvinn
Det svenska foodtech-bolaget Deligate har ingått ett storskaligt samarbete med Carrefour Belgien efter ett framgångsrikt testprojekt.
Deligate kommer att använda sitt datum- och prissänkningsverktyg för att hjälpa Carrefour att halvera matsvinnet till 2025. Verktyget ska hantera över 40 000 rabatter och prissänkningar dagligen och förbättra arbetsflödena i kedjans butiker.
Detta förväntas spara tid och ge Carrefour insikter om konsumentbeteenden, vilket i sin tur ska leda till effektivare verksamhet och bättre lönsamhet, skriver Deligate i ett pressmeddelande.
Idag driver Carrefour Belgien totalt cirka 780 butiker. Och det är Belgien som är livsmedelsjätten Carrefours snabbast växande marknad. Deligates datumkontroll kommer nu att rullas ut på kedjans största butiker.
– Vi har fört diskussioner med Carrefour under en längre tid för att optimera vårt verktyg att göra omedelbar och stor positiv skillnad för deras datum- och matsvinnsarbete, säger Adam Vikström på Deligate och tillägger:
– Under testperioden har vi uppnått en svinnstatistik och arbetstidsåtgång långt under vad Carrefour brottats med tidigare.
Förenklar arbetsflödet
Genom att effektivisera arbetsflödet räknar Carrefour med att spara upp till 60 minuter per dag och butik. Carrefour kommer nu att kunna följa lagernivåerna i realtid och förutse förändringar i efterfrågan.
– Datumverktyget från Deligate kommer att hjälpa oss att effektivisera verksamheten, minska kostnaderna och förbättra lönsamheten. Tack vare integrerade intelligenta rabatter och fullständig kontroll över lagret på hyllorna, kommer det att spela en nyckelroll i vår strategi för att minska svinnet och förbättra affärsprestandan, säger Benoît Moreau, chef för ny teknik på Carrefour Belgien.
Milstolpe för Deligate
– Avtalet med Carrefour är enormt betydelsefullt för oss, inte minst ekonomiskt, och det är också ett toppbetyg på vår kunskap kring smart datumhantering och optimering av kort-datum-försäljning, säger Adam Vikström.
Enligt Deligate ser deras svenska kunder, som använder företagets verktyg för datumkontroll och kampanjstationen "Ät Snart" för produkter med kort datum, en fortsatt ökning i försäljningen av dessa varor samtidigt som matsvinnet minskar. Deligate menar också att deras smarta rabattsystem gör att butikerna kan tjäna upp till 12,60 kronor mer per såld vara med kort datum.