30 dagar med fokus på ekologiskt

På söndag inleds september månad och så även kampanjen Eko-september, som ska främja ekologisk mat och dryck.

I kampanjen Eko-september besöker flertalet ekolantbrukare butiker för att prata ekologisk och KRAV-märkt. Foto: Organic Sweden

Bakom kampanjen står Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna samt KRAV, och under septembers 30 dagar kommer man enligt organisationerna på olika sätt visa upp vinsterna med att välja ekologiskt och KRAV-märkt.

Bland annat kommer ett stort antal ekologiska lantbrukare i landet arrangera event och bjuda på smakprover, och det kommer även vara aktiviteter i olika butiker.

– I år arrangerar vi fler lokala event än något år tidigare! Vi har räknat till över 50 event som "Ekobonde i butik", "Lunch hos ekobonden", "Öppen ekogård", matmarknader och skördefester över hela landet, säger Sofia Emilsson, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna, i ett pressmeddelande.

Kampanjen kommer även spridas på sociala medier.

– Vi är stolta över att Eko-september etablerats som kampanjmånaden för eko och att vi samlar så många aktörer som gemensamt vill driva försäljningen och sprida kunskap om ekologiskt och KRAV-märkt, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden.

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 49
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 30 augusti 2024

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Dags att ge de fina orden mening

Krönika: Politiker pratar om att framtidens jordbruksmark finns i norra Sverige, trots det är det knappast något som märkts av rent praktiskt. Det blir fortfarande färre aktiva bönder som axlar ett allt tyngre lass genom att försöka försörja oss med mat. Mer mark läggs i träda och får sakta men säkert växa igen. Utveckling kan inte få stavas avveckling längre, vi måste vända trenden innan vi står här utan en norrländsk matproduktion.

 

Kommentera