Paulina vill förmedla en ärlig inblick i bondelivet
Paulina West är mjölkbonden från Höga Kusten bakom Instagramkontot ”Mitt liv som bonde” med över 33 000 följare. Det är en plats som ger insyn i en verklighet inom lantbruket som hon menar allt för ofta förvrängs, förskönas eller missförstås.
Åsäng gård, belägen i Nordingrå i hjärtat av Höga Kusten, är Paulinas föräldragård, som hon tog över tillsammans med sin man Charlie West år 2012. Idag bedriver de en konventionell mjölkproduktion med 67 mjölkande kor i robot. I framtiden planerar de att installera ytterligare en robot, vilket är förberett i byggplanerna för den nya ladugården som färdigställdes 2021.
Lönsamheten en utmaning
Mjölken levereras till Norrmejerier, och enligt Paulina är en stor utmaning för lantbrukare i Norrland priset som de får betalt för sin mjölk. Detta är särskilt påtagligt i jämförelse med Arla, som tack vare sin globala ställning har en större ekonomisk räckvidd.
– Vi har fantastiska förutsättningar för att producera mer mat här, men vi behöver också rätt förutsättningar för att lyckas. Lönsamheten är alltid vår största utmaning. Det borde ha blivit bättre med tanke på att försvaret rustas upp. Det är förskräckligt att vad vi producerar, hur mycket och var, inte får högre prioritet, säger Paulina.
Vem bär ansvaret för att öka lönsamheten?
– Det måste lyftas upp på politisk nivå för att lantbruket ska hamna i fokus och prioriteras, precis som försvarssektorn har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren. Men det handlar inte bara om pengar, utan också om att göra folk mer medvetna om varför det är så viktigt att satsa på jordbruket för att öka vår självförsörjningsgrad. Det är ett teamarbete, och konsumenterna spelar en stor roll genom de val de gör i butik och vad de lägger på tallriken. Alla måste dra sitt strå till stacken.
Engagemang
Paulinas digitala närvaro började ta fart med en blogg som hon använde som dagbok under fem, sex år. När tiden blev knapp övergick hon till Instagram, men i början var kontot inte särskilt aktivt. En stor förändring kom efter hennes medverkan i programmet ”Unga bönder”, vilket gav ett uppsving med fler följare. Det var för nio år sedan och hennes följarskara har fortsatt att växa sedan dess.
– Jag vill visa verkligheten bakom livsmedelsproduktionen och dess betydelse. Idag växer flera generationer upp utan någon anknytning till lantbruket alls. Man köper det man ska ha på affären, inte ens föräldrar kan berätta hur det går till. De ser bara en ensidig bild i sociala medier och reklam, där djurrättsaktivister ofta dominerar. Utan en balanserad bild kan det bli missuppfattningar om hur djuren faktiskt hanteras.
Enligt Paulina saknar många en realistisk verklighetsbild av dagens lantbruk och hon tycker att det är viktigt att utbilda konsumenterna om hur maten produceras och hur djuren lever.
– Jag har fått kommentarer som ”går korna i sitt eget bajs”. Ja, det gör de ju, men gårdarna idag är tekniskt avancerade och utformade för att korna ska må bra året runt, inte bara på gröna ängar som i Bregottfabriken.
Hur står du i betesfrågan?
– Jag tycker det är bra att frågan tas upp eftersom lagen är gammal och mycket har förändrats sedan den stiftades för 60 år sedan. Jag tror inte att borttagandet av betesrätten skulle leda till att korna stängs inne. Restriktioner behövs, men inte specifika tidskrav, säger Paulina och tillägger:
– Under en två veckor lång regnperiod när det inte går att ha korna ute känns det som vi gör något olagligt om vi håller dem inne, vilket skapar ännu mer stress. När korna får välja, är de oftast inne ändå. Att ta bort kravet skulle minska vår stress utan att kompromissa med djurens välmående.
Hur känns det att dela din vardag med 33 000 följare?
– Man får inte tänka på att det är så många, då får man prestationsångest. Men Instagram går enkelt och snabbt att använda, vilket gör det lätt att dela med sig. Storys är särskilt uppskattade och jag får många kommentarer dagligen.
Vilka är dina följare?
– Det är intressant för det är verkligen alla möjliga som följer mig, och det är svårt att rikta in sig på en specifik målgrupp. Mitt fokus är att visa hur det verkligen är på gården. Det intresserar både hobbybönder och de som inte har någon koll alls. De minsta detaljerna kan vara fascinerande för dem.
Paulina når också ut till andra lantbrukare som uppskattar att kunna känna igen sig i vardagen.
– Särskilt när man visar något som kanske inte visas upp så ofta. Det händer något djävulskap och då är det ofta bönder som kommenterar ”åh vad skönt att det händer hos andra också”, skrattar hon.
Har du haft några utmaningar med negativ feedback?
– Väldigt lite, och jag förstår egentligen inte varför jag inte får mer. Men jag är tydlig med att visa sanningen och blockerar negativa kommentarer som inte bidrar till konstruktiv dialog.
Får du någon ekonomisk vinning av detta, kanske sponsorer?
– Det är tyvärr inte så mycket. Jag gör några samarbeten men är noga med att de ska vara relevanta och trovärdiga. Eftersom jag har byggt upp en så stor och engagerad följarskara vill jag bara ha samarbeten som håller hög kvalitet.
Paulina skulle gärna se fler samarbeten, men hon upplever utbudet som något begränsat.
– Jag har dock märkt att lantbruksföretag börjar förstå sig på influencer marketing bättre de senaste två åren. Det har tagit tid, men nu börjar de verkligen se potentialen.
Paulina ser det som viktigare att förmedla kunskap om lantbruk och matproduktion än att öka antalet följare. Genom att visa verkligheten från olika perspektiv vill hon motverka den ensidiga bild som ibland sprids av djurrättsaktivister. Hon önskar att fler lantbrukare vågar visa sin verklighet för att motverka missvisande information och stödja en mer balanserad förståelse av lantbruket.
Vad är det bästa med att vara lantbrukare?
– Det är arbetet med djur och natur, särskilt korna, och att följa årstiderna. Tillfredsställelsen kommer från att se resultatet av sitt arbete och att ha tydliga säsongsbundna uppgifter, som under skörden, där man hela tiden får kvitto på sitt arbete.
Hon menar att man aldrig hinner aldrig bli riktigt less eftersom varje period har sin egen tid och uppgifter, och när man är klar med en period kommer nästa.
– Även om det kan vara utmanande när saker inte går som planerat, ger strävan att ständigt förbättra och arbeta med naturens krafter en stor känsla av tillfredsställelse.
Vad har du för drömmar för framtiden?
– Att utveckla gården till en lönsam verksamhet där man inte behöver slita ihjäl sig. Jag vill kunna överlämna en hållbar verksamhet om någon av barnen vill ta över i framtiden, avslutar Paulina.
Paulina West
Ålder: 33
Familj: Barnen Pontus 9, Hedvig 7, änglamamma till Vera 3 och en bebis som väntas i oktober. Gift med Charlie sedan 2015.
Hjärtefråga: Lönsamhet, svensk självförsörjning, djurvälfärd.
Önskar att: Livsmedelsproduktionen får högre status
Instagram: Mitt liv som bonde