Lantmännen Maskin kommer erbjuda mer service på gård
Ytterligare tio av Lantmännen Maskins anläggningar ska läggas ner. Enligt vd:n Peter Annas är detta bara en del i ett större förändringsarbete för att möta kundernas behov.
Innan sommaren aviserade Lantmännen Maskin att 6 av deras anläggningar skulle läggas ner och att verksamheten skulle koncentreras till ett färre antal större anläggningar. Nu kommer beskedet att ytterligare 10 anläggningar ska läggas ner och orterna som berörs är: Skellefteå, Skurup, Falköping, Varberg, Vallberga, Kungsgården, Mora, Gammelby, Högsby och Hemse på Gotland.
– Marknaden och lantbruksbranschen är ju under förändring och har varit det under en längre period, där antalet registrerade traktorer minskat under många, många år på svensk marknad, säger Peter Annas, vd för Lantmännen Maskin.
Anpassar sig efter marknaden
Enligt Peter har Lantmännen Maskin under många år brottats med lönsamhetsutmaningar.
– Jag har varit inne i företaget i snart tolv månader och mitt och Lantmännens uppdrag är ju att säkerställa att vi ska bli en mycket bättre partner till våra kunder och medlemmar helt enkelt. Och nu när vi anpassar oss efter marknaden vill vi säkerställa en långsiktig lönsamhet utifrån hur marknaden ser ut i dag och inför morgondagen.
Enligt Peter har man gjort en djupgående analys där man utvärderat samtliga anläggningar och den lokala marknadens behov. Man har tittat på vilka investeringsbehov som finns, möjligheten att rekrytera personal och bibehålla och utveckla personalen. Men man har även sett över själva arbetsmiljön för att säkerställa att den är bra samt möjligheten att skapa en lönsamhet långsiktigt på orterna. Efter detta har man sedan fattat beslut om att en del av lokalerna ska tas bort och att verksamheten ska koncentreras till större anläggningar med ett större upptagningsområde.
– Vi har haft totalt 53 anläggningar inom Lantmännen Maskin och har nu har vi valt att gå ner till 37, säger Peter och fortsätter:
– Vi har förankrat detta internt inom hela vår medlemsorganisation och styrelsen har fattat beslut baserat på det här. Så medlemsorganisationen är väl involverade och stödjer denna förändring. De inser att vi måste göra någonting för att anpassa vår kostym och vårt erbjudande till kunderna.
Skapa bättre arbetsmiljö
Peter menar att satsningen på större anläggningar kommer göra det enklare att säkerställa att man har rätt kompetens på plats, göra det blir enklare att rekrytera och skapa en bra arbetsmiljö för de anställda och att man fortfarande kan erbjuda bra service vid exempelvis sjukdom eller semesterperioden, vilket inte är lika lätt vid en mindre anläggning. Även om en del kunder nu får längre till sin närmaste anläggning, försäkrar Peter att man kommer lösa service på ett annat sätt, som är mer anpassat efter vilka behov lantbrukarna har idag.
– Utöver de 37 anläggningarna kommer vi ha satelliter eller utlämningsställen mer lokalt placerade. Så nu tittar vi lokalt var behoven finns. Och om man behöver snabb tillgång till reservdelar kan man som kund beställa dem direkt via sin större anläggning, sin innesäljare eller vår e-handel och få leverans över natten så att delarna finns på plats redan nästa morgon.
Man kommer även ha olika samarbetspartners och utlämningsställen mer lokalt placerade i orter där det finns behov och i större utsträcknings erbjuda service på gården genom hemstationerade fälttekniker.
– Idag har många lantbrukare investerat i egna faciliteter och har detta hemma. Det är en annan förändring vi ser bland lantbrukarna. Man vill ha reservdelarna snabbt vid behov och man vill ha service på sin gård, snarare än att behöva åka in till en anläggning. Alla jobb kan man inte göra så givetvis, men i mycket större omfattning än vad vi gör idag.
Kommer några anställda att påverkas?
– Vi kommer ha anställda på våra anläggningar som får erbjudande om omplacering eller hemstationering. För de orter vi har kvar får ju ett större upptagningsområde att hantera. Men vi kommer också att ha arbetsbrist och det är ju en del i arbetet där vi nu ser över hela vår organisation. Och jag beräknar att vi kommer vara ungefär 100 färre när vi är klara med samtliga förändringar som genomförs inom ramen för förändringsprogrammet.
Övriga förändringar:
Under hösten 2023 i samband med att Peter Annas tillträdde drog man i gång ett större förändringsprogram, där anläggningsstrukturen är en del.
– Men vi har även arbetat igenom vår organisation ordentligt för att säkerställa att vi har en så kundnära och affärsorienterad organisation som möjligt, samtidigt som den behöver vara mycket mindre i omfång också. Vi har nu färre chefer och tjänstemän i organisationen. Det är en mycket plattare organisation nu kan man säga. Sedan jobbar vi med företagskultur och ledarskapsfrågor för att stärka våra ledare att skapa det vinnande teamet, som gör det där lilla extra hela tiden för att våra kunder ska få den absolut bästa servicen, säger Peter och fortsätter:
– Sen har vi ju kollat en hel del på affärsutveckling och smart odling. Bland annat med hjälp av vårt dotterbolag Dataväxt. Det gör vi för att dra nytta av den absolut senaste kunskapen inom agronomi och teknik och att kunna förmedla den till våra kunder på ett bättre sätt.