Ida ska sköta ursprungsverifieringen
Konsumenter som handlar svenskmärkt griskött ska kunna lita på att det verkligen är svenskt. Det är idén bakom den ursprungsverifiering som Svenska Köttföretagen utför. Ida Hansen har just tillträtt som ansvarig för arbetet.
Svenska Köttföretagen har arbetat med ursprungsverifiering av svenskt griskött sedan 2017.
– Det innebär att vi är ute i landet och handlar svenskmärkt griskött i butikerna för att sedan analysera om köttet i paketet är svenskt eller inte. Konsumenterna vill ha svenskt griskött och betalar ett merpris för det. Därför är det superviktigt att de verkligen kan lita på att det svenskmärkta köttet, som står för cirka 90 procent av det kött som säljs i butik i Sverige, faktiskt är just svenskt. Vårt arbete säkerställer helt enkelt att det är redlighet i svenskmärkningen i branschen, förklarar Ida Hansen, som just börjat som ansvarig för ursprungsverifieringen på Svenska Köttföretagen.
När ursprungsverifieringen startades upp byggde den på en databas med ett stort antal isotop-mätvärden som man jämförde de inhandlade produkterna med. Men det senaste året har istället en DNA-databas byggts upp. Den är sammanställd av de galtar som finns i Sverige, både de som finns på seminstationerna och ute på gårdarna.
– Det är möjligt eftersom vi är den enda aktören i Sverige som säljer semin. Så nu är det den DNA-databasen vi jämför mot när vi kontrollerar det vi köper. Det är fortfarande ett ganska nytt register och koncept, men fördelen är att vi kan kontrollera även exempelvis korv och charkprodukter, vilket inte var möjligt med isotop-registret, berättar Ida.
Arbetet med DNA-databasen bygger på ett nära samarbete med landets grisföretagare, som Ida skickar med en uppmaning till:
– Jag är beroende av en säker DNA-databas som inkluderar gårdsgaltarna ute i landet. Så fortsätt skicka in DNA-prover på era gårdsgaltar, det gör att jag kan säkra databasen. Och det stärker svenskt griskött!
Bidra till utveckling
Ida, som började sin anställning på Svenska Köttföretagen den 5 augusti, har redan kommit igång med att köpa produkter för ursprungsverifiering. Betinget är omkring 1 200 prover per år och arbetet finansieras via branschorganisationen Kött- och charkuteriföretagen, som också är den som har exklusivitet på provsvaren och sköter kommunikationen kring resultaten till bland annat handelsaktörerna och Svenskmärkning AB.
På Idas bord ligger även att administrera Branschutvecklingspengen, och med ett starkt engagemang för svensk djurhållning och livsmedelsförsörjning ser hon fram emot att bidra till branschens utveckling.