Årets Bonde hittas i Hagshult

I slutet på augusti utsågs Årets Bonde 2024. Vinnarna blev Hagshultskossorna, som drivs av Carl-Johan Bertilsson och Ulrica Björnhag. 

 

Carl-Johan Bertilsson och Ulrica Björnhag driver Hagshultskossorna, och har Sveriges enda Kopensionat. 
– Det ligger mycket arbete bakom, men det är ett fantastiskt kött och ett fantastiskt sätt att jobba. Mjölkkor är både charmiga och trevliga, säger Ulrica. Foto: Filippa Bertilsson


Ulrica berättar att det var 137 kandidater som blivit nominerade till tävlingen. En jury utvärderade kandidaterna ur tio olika perspektiv, bland annat innovation samt ekonomisk och social hållbarhet.  

– Ur de här 137 så vaskade man fram tre finalister. Så det är en gedigen process och det är otroligt hedrande. Vi är jättestolta och superglada, säger Ulrica Björnhag. 

Årets tre finalister var Hagshultskossorna, Lindeborgs Eco Retreat och Stackvallen Lantgård. Av dessa tre var det Hagshultskossorna som knep segern. Foto: Bergkvist Publishing AB

Pensionerade mjölkkor

Ulrica och Carl-Johan driver företaget Hagshultskossorna; Sveriges enda Kopensionat. 

– Affärsidén är att ta hand om den pensionerade mjölkkon. Det finns många lantbrukare som gör det, men vi gör det systematiskt över hela året. Vi tar emot djur och slaktar varje månad. Så vi har en jämn produktion av kött året om, säger Ulrica och tillägger: 

– Här äter korna bara gräs så de växer långsamt och bygger muskler och fett. Det är äldre djur och vi låter också köttet hängmöra länge.

Korna ska spendera minst sex månader på gården, men får oftast stanna längre. 

– Vi har haft mycket forskning tillsammans med SLU för att titta på hur lång tid det tar att bygga om kött- och fettsyrorna. För korna har ju ätit kraftfoder, och här äter de bara gräs. Man säger att det tar mellan fyra och fem, kanske sex, månader innan köttet har satt smak. Så vi har bestämt att de måste vara här minst sex månader, säger Ulrica och fortsätter: 

– Men de är oftast här lite längre, runt åtta till nio månader. Men kvaliteten är viktig för oss, så vi skickar inte bara för att det gått en viss tid. Utan vi tittar på varje djur, och bedömer när det är lämpligt.

Köttet säljs sedan i den egna gårdsbutiken och i köttlådor med hemkörning i Stockholm, Göteborg och Uppsala. De säljer också till restauranger och en restauranggrossist i Stockholm.

– Det känns skönt att ha lite olika vägar att jobba på när det händer saker, som pandemin till exempel.  

På gården finns runt 70 kor, och alla köps in från Torsjö Säteri i Eksjö. 

– Det är väldigt bra för då känner djuren varandra och har samma smitta, säger Ulrica.

Hur kom ni på idén med ett Kopensionat?

– Min man hade tjurar tidigare. När det var dags att bygga om ladugården började vi fundera på om vi kunde göra något annorlunda. Något som inte alla andra gör, och då dök mjölkkon upp. I Sverige är det en outnyttjad resurs som man kan förädla. När idén väl dök upp så körde vi på och ett år senare hade vi byggt en ny ladugård och de första korna flyttade in. Och det har rullat på bra sedan dess.

Hållbarhet i fokus 

Ulrica berättar att de jobbar mycket med hållbarhet, och att det funnits med som en grundplåt från start. De blev klimatcertifierade 2019 och har nu gjort klimatberäkningar tillsammans med Lantmännen. Att köra fossilfritt, samt att alla transporter till och från gården är fossilfria har varit en stor del i arbetet, men också att försöka köra korta transporter och jobba effektivt. Bland annat odlas allt foder till djuren inom en radie av två kilometer. 

– Så det är många små saker för att få allt att gå ihop.

Vad skulle du säga är era framgångsfaktorer?

– Det är nog att vi jobbar väldigt tajt tillsammans jag och min man, men också att vi kommer från helt olika världar. Han är lantmästare och kommer ur det gröna, och jag är beteendevetare och har jobbat med helt andra saker. Så jag tror att det är våra olika synsätt och förhållningssätt som fungerar väldigt bra ihop. 

Ulrica berättar att hon även är ute mycket och föreläser om hur kött blir till, vad det spelar för roll hur korna mår och vad de äter samt vad det är för skillnad på kött och kött. 

–  Det finns mycket att utbilda i och många som vill lära sig. Det tror jag också är en del av vår framgång. När kunskapen hos konsumenten ökar, blir det lättare att förstå vad som påverkar smak och kvalitet. Så att utbilda både restauranger och privatpersoner är viktigt, dels för kunskapsspridningen men också, så klart, för att öka kännedomen om oss och vårt varumärke.

Något Ulrica tycker är extra roligt är att det är tidningen Restaurangvärlden som utser Årets Bonde, och att det därmed blir ur ett annat perspektiv än enbart ur ett produktionsperspektiv.

– Ambitionen med tävlingen är att man vill hjälpa till att se till att det finns bra svensk mat, och att vi ska bli självförsörjande. Då måste restaurangvärlden förstå att det spelar roll vad man väljer att servera. Därför är det roligt att vinna i den kategorin för vi har ju samma mål, och samma tänk. Kunskapen och kännedomen behöver öka så att man även inom restaurangbranschen väljer svenskt, skriver ut det i sina menyer och framför allt att man talar för det. Lika viktigt är också att man som restauranggäst frågar vad köttet kommer från, säger Ulrica och avslutar: 

– Så att bli Årets Bonde med det perspektivet är väldigt häftigt och bra för oss. Det är vi superstolta över. 

 

Hagshultskossorna tog hem segern med motiveringen: 

”För en sällsynt förmåga att kraftsamla kring kvalitet, kunskap och klimatsmarta lösningar – och för att man lyckas skapa ringar på vattnet genom ihärdig kommunikation och tydligt ambassadörskap. Grattis till myllans mästare 2024!”

 

Årets Bonde är en nationell tävling som lanserades 2018 med syftet att kommunicera mervärdena med svensk mat och dryck – och svenska primärproducenter. Tävlingen stöttas av branschtidningen Restaurangvärlden. Årets Bonde arrangeras av förlaget Bergkvist Publishing AB.

Källa: Bergkvist Publishing AB

 

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 49
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 26 september 2024

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste