Nya krav på dubbfria däck

Inför årets däckbyte är det viktigt att vara uppmärksam på att nya krav för dubbfria däck börjar gälla den 30 november.

 

Däck som saknar alptopp-symbolen får bara användas fram till och med 30 november 2024. Foto: Mostphotos


Sedan den 1 juni 2019, då nya regler trädde i kraft, måste nya vinterdäck ha symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) eller vara dubbade och uppfylla kraven för dubbdäck.

De vinterdäck som kommit ut på marknaden innan 1 juni 2019 och som saknar alptopp-symbolen får bara användas fram till och med 30 november 2024.

På släpvagnar som har en totalvikt av högst 3 500 kilo betraktas Däck med M+S-märkning som vinterdäck om de är särskilt utformade för vinterkörning fram till och med den 30 november 2028.

– Inför den här vintersäsongen gäller det att kolla extra noga att bilens dubbfria däck verkligen uppfyller kraven. Kör man på äldre däck som saknar alptopp-symbolen är det dags att köpa nya, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

De nya kraven gäller dubbfria däck som även går under benämningen friktionsdäck eller nordiska friktionsdäck. Att använda dubbdäck vilket är möjligt under perioden den 1 oktober till den 15 april omfattas inte av samma krav. Notera att dubbdäck även får användas under andra tider om det är eller befaras bli vinterväglag.

 

Nya regler från 1 december

  • Fram till och med 30 november 2024 är även dubbfria däck som enbart är märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller ”Mud and Snow” att anses som vinterdäck på bilar med en totalvikt av högst 3 500 kilo. Från 1 december måste dubbfria däck ha alptopp-märkningen.
  • På släpvagnar med en totalvikt av högst 3 500 kilo anses däck med M+S-märkning som vinterdäck om de är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med 30 november 2028.
  • För fordon med en totalvikt över 3 500 kilo gäller från och med 1 december 2024 att däcken antingen ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller vara dubbade. Undantaget är däck som inte sitter på framaxeln eller drivande axel. Är fordonets vikt över 3 500 kilo ska däck ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag.
  • Mönsterdjupet på vinterdäck på personbilar måste vara minst 3 millimeter.
  • Släpfordon ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter.
  • I dagsläget kräver även Tyskland, Finland, Österrike och Luxemburg 3PMSF-märkta vinterdäck, och fler länder följer.

    Källa: Riksförbundet M Sverige

 

Ausrine Öhrström
Ausrine Öhrström
Tel: 019-16 64 64
E-post: ausrine@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 06 november 2024

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Dags att ge de fina orden mening

Krönika: Politiker pratar om att framtidens jordbruksmark finns i norra Sverige, trots det är det knappast något som märkts av rent praktiskt. Det blir fortfarande färre aktiva bönder som axlar ett allt tyngre lass genom att försöka försörja oss med mat. Mer mark läggs i träda och får sakta men säkert växa igen. Utveckling kan inte få stavas avveckling längre, vi måste vända trenden innan vi står här utan en norrländsk matproduktion.

 

Kommentera