Uppgång för ekologiskt kött - men minskning för eko totalt

Försäljningen av ekologiskt kött ökade med 31,8 procent i värde under tredje kvartalet. Men för andra eko-kategorier går det trögt. 

Det är framförallt ekologiskt nötkött och griskött som haft en uppgång senaste kvartalet. Foto: Ausrine Öhrström

Under tredje kvartalet ökade ekologiskt kött med 31,8 procent i värde och 46,1 procent i volym. Det visar Svenskt Ekoindex kvartal 3 som sammanställs av Ekologiska Lantbrukarna, Organic Sweden och KRAV. Priskampanjer och ett ökat engagemang för det ekologiska köttet är det som enligt Ekologiska Lantbrukarna ligger bakom ökningen. 

Ida Lind, expert på marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna. Foto: Madeleine Rapp

– Nu ökar det ekologiska köttet rejält. Det är glädjande att fler konsumenter inser vikten av betande djur, biologisk mångfald och god djurvälfärd. Det ekologiska och kravmärkta svenska köttet är det mest hållbara köttet som finns, säger Ida Lind, expert på marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna i ett pressmeddelande. 

Kan leda till brist

Det är tredje kvartalet i rad som ekologiskt kött ökat sin andel av det totala försäljningsvärdet för kött i dagligvaruhandeln. Från 1,6 till 2,0 procent. Och det är framför allt ekologiskt nötkött och griskött som ökat. I och med försäljningsökningen finns det till och med risk för att det blir brist på råvara och för att det inte ska ske krävs det, enligt Ekologiska Lantbrukarna, högre priser till ekobönderna. 

– Nu måste priset till bonden upp så att vi inte tappar fler ekobönder. Ekobonden måste få rimligt betalt för det arbete som läggs ner, säger Ida.

Minskande prisskillnad

Den totala ekoförsäljningen minskade dock under kvartal tre, med 2,0 procent jämfört med samma kvartal 2023. Utfallet är ett nettoresultat av förändrade priser och förändrade sålda volymer för olika kategorier av livsmedel, men det finns inga tydliga mönster mellan kategorierna. Prisskillnaderna mellan ekologiska och konventionella produkter i butik fortsatte även att minska. 

Det är framför allt ekoäggen som minskar i försäljning. 2023 var det brist på ägg under samma period, på grund av salmonellautbrott. Det drev upp försäljningen av ekologiska ägg. Men nu finns det återigen ett större utbud av konventionella ägg på marknaden vilket lett till att andelen ekoäggen minskar igen. 

Ta del av Svenskt Ekoindex kvartal 3 

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 18 november 2024

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste