Ökade försäljningen av eko-kött beror på sänkt pris
En av förklaringarna till att ekologiskt kött haft ett uppsving under kvartal tre är sänkt pris i handeln.
Det senaste kvartalet ökade ekologiskt kött med 31,8 procent i värde och 46,1 procent i volym. Enligt ett pressmeddelande från Ekologiska Lantbrukarna, Organic Sweden och KRAV i samband med Svenskt Ekoindex kvartal 3 är priskampanjer en av förklaringarna bakom ökningen.
Vi ber Ida Lind, expert inom marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna, att förklara vilken typ av priskampanjer man syftar på.
”Det vi kan se i data från Nielsen är att prisskillnaderna mellan eko och konventionellt har minskat på grund av sänkt pris på ekologiskt. Vi kan inte se vilka kedjor som har sänkt sina priser, men vad jag hört så har både Willys och Hemköp haft kampanj på ekologiskt kött.”, skriver Ida Lind i ett mejl till Jordbruksaktuellt och fortsätter:
”Vi vet att kampanjpriser påverkar vad konsumenter köper, så att det varit fler kampanjer är nog en viktig faktor till varför försäljningen ökat. I konsumentundersökningar nämns just priset på eko som en viktig anledning till att man inte köper mer ekologiskt!”
Men hur ställer ni er till det då om ni samtidigt vill att priset/betalningen till ekoproducenterna ska öka?
”Lägre pris till kunder måste inte betyda lägre pris till bonden. Handeln kan minska sina marginaler och ha kronpåslag snarare än procentpåslag på de ekologiska varorna. Lägre priser kan också innebära att volymerna kan öka, vilket minskar kostnaderna för specialhantering (som särhållning) och minskar logistikutmaningar i kedjan. Samtidigt kan priserna inte bli allt för låga, vi som bransch måste också bli bättre på att motivera för kunderna varför det är värt att lägga mer pengar på den ekologiska maten.”
Ni skriver också i rapporten att ekologiska livsmedel som kan produceras i Sverige minskat med 1,4 procent. Men det säger ju ingenting om hur stor andel i denna kategori som är producerad i Sverige kontra importerat. Har ni några siffror på det?
"Vi har tyvärr inte den siffran. Den siffran (-1,4%) visar vad som kan produceras i Sverige och inte marknadsandelen för vad som är svenskt av den totala ekomarknaden. Nielsen har en del data på Från Sverigemärkt, men senast vi tittade på detta så var den ofullständig och produkter kan ju vara svenska utan att ha Från Sverige-märket på sig. Det finns alltså inte någon bra statistik över det, vad jag vet. Därför kallar vi det just "varor som kan produceras i Sverige", det är inte säkert att det endast är svenska produkter i den kategorien. Med den siffran vill vi visa på potentialen för vad som skulle kunna vara producerat i Sverige.”
Summerat kan man alltså konstatera att om importen av ekologiskt certifierat kött ökar så ökar även kategorin kött som kan produceras i Sverige. (reds.anm)