Stor nyfikenhet på svensk mat och dryck

300 000 besökare väntas till den internationella livsmedelsmässan Grüne Woche mellan den 17-26 januari.

Sverige bjuder som vanligt på både tradition och innovation. Mässbesökarna kommer kunna smaka på allt från sill, tunnbröd, senap och älgkorv till must och hantverksöl. Foto: Jordbruksverket/Bernhard Ludewig

Den gigantiska internationella mässan som hålls i Berlin kommer för sjätte gången innehålla en svensk reprenationsmonter där 19 svenska företag ska få visa upp sig för den tyska marknaden. Och under hösten har utställarna som är med i årets svenska landslag finslipat på hur de på bästa sätt ska presentera sina produkter och destinationer i montern.

Som vanligt bjuder Sverige på både tradition och innovation. Och kommer bjuda på allt från sill, tunnbröd, senap och älgkorv till must och hantverksöl. Och bland de lite mer innovativa livsmedlen hittas tångknäcke, mousserande björksav, hampaglass och rosenkvittenjuice.

– De flesta av våra producenter i montern jobbar parallellt med att utveckla sin besöksverksamhet och att producera och sälja produkter. Att ha flera ben att stå på är en framgångsrik strategi för att öka försäljningen och hantera säsongstoppar och dalar. Medverkan på Grüne Woche gör det möjligt för företagen att testa vilka smaker och budskap som går hem hos den tyska konsumenten. De kan också undersöka förutsättningarna för att sälja sina produkter på den tyska marknaden, säger Camilla Bender Larson, uppdragsledare inom Näringsutvecklingsenheten på Jordbruksverket i ett pressmeddelande.

Jobbar för ökad efterfrågan

Det långsiktiga målet med Sveriges deltagande på mässan är att främja efterfrågan på svenska produkter och måltidsdestinationer. Och företagen som deltar i montern bidrar alla till att bygga bilden av Sverige som matdestination. Även årets upplaga bygger vidare på det tidigare framgångsrika konceptet med röda stugor för att fånga besökarnas uppmärksamhet.

Förlängd besökssäsong

Den tyska publiken är viktig för Sverige, särskilt eftersom deras semesterperiod sträcker sig från april till september. Vilket kan bidra till en förlängd säsong för svenska turistaktörer. En av aktörerna i år är Visit Trollhättan Vänersborg som även deltog på mässan 2018. Sedan dess har de märkt av en ökning av tyska besökare i regionen med 32 procent.

– Den tyske turisten är definitivt en viktig målgrupp för våra besöksmål och måltidsaktörer. Grüne Woche är en viktig kanal för oss att komma i direkt kontakt med tyska resenärer som lockas och sätter högt värde på just det som Sverige har att erbjuda, närhet till naturen och vackra landskap. Sedan stämmer det ju att mat och dryck är vägen till hjärtat hos många, så kombinationen är perfekt för oss, säger Maria Engström Weber, VD på Visit Trollhättan Vänersborg.

Även Smögenbryggar’n  som ställt ut tidigare har märkt av ett ökat intresse bland tyskar.

– Sedan vi var med på Grüne Woche första gången 2023 har vi märkt en tydlig ökning under sommarsäsongen av tyska besökare hos oss på Smögen. Mässan var också viktig för oss i arbetet att få en tysk distributör. Som liten aktör på ett typiskt sommarbesöksmål, måste vi jobba kreativt och brett, säger Jesper Jonasson vd på Smögenbryggar’n

Företagen som deltar på Grüne Woche 2025

Arvid Nordquist HAB – tillverkare av ekologiskt och FairTrade-märkt kaffe.

Goda AB – under varumärket Mörsjö Deli producerar företaget handgjorda, krispiga och smaksatta tunnbrödchips.

Lanthandeln Sonarp - Under varumärket Ängabackens Björksoda produceras och säljs mousserande, alkoholfri dryck som är småskaligt och hantverksmässigt framställd av ren björksav. Vid sidan om produktionen av dryck bedriver företaget besöksverksamhet där man även tar emot internationella gäster.

Mossagården - Familjeägt företag som arbetar med ekologisk odling, måltidsturism och produktion av produkter från hampafrön.

Möja Fisk AB – fiskbutik och restaurang i Stockholms skärgård.

Petersborgs Gård - Medverkar på mässan tillsammans med Österlens Kött & Vilt Brösarp som producerar en älgkorv att serveras tillsammans med Petersborgs senap. Tillsammans representerar de två företagen även Matrundan Österlen som arrangeras varje vår. I samarbetet ingår även Skånsk Chili, ett familjeföretag som bedriver ekologiskt certifierad chiliodling och tillverkning av chilisåser.

Prinsens Sill och Sallader - Företaget producerar sill, sallader och såser inom premiumsegmentet. Den färska sillen som läggs in kommer från hållbara fiskbestånd i Nordsjön. Företagets produkter säljs även i Finland and Danmark.

OmiOpi - ett juice- och dryckesföretag som utvecklar produkter av ekologiskt odlad rosenkvitten, även känd som quince eller "Nordens citron”.

Roberts – producent av extrakter och aromer till bryggerier och livsmedelsindustrin.

Visit Trollhättan Vänersborg AB - turistorganisation för städerna Trollhättan och Vänersborg med uppgift att marknadsföra destinationerna.

Österlenkryddor - Österlenkryddor i Köpingebro har en ekologisk frilandsodling av kryddor och en hantverksmässig tillverkning av kryddblandningar som säljs både genom en egen internationell webbshop och egen gårdsbutik.

Samarbete mellan bryggerier:

Göteborgs Nya bryggeri – ekologiskt hantverksbryggeri.

Smögenbryggar'n (Smögen Ale AB) – marint bryggeri som jobbar mycket med lokala, hållbara samarbeten.

The Pine Ridge Brewery – hantverksbryggeri som 2023 tilldelades priset "Årets Svenska Bryggeri”.

Bustad Brewing Co – familjeägt bryggeri beläget i Lidköping vars öl är opastöriserad, ofiltrerad och fri från klarningsmedel.

Kvarnagårdens Bryggeri – hantverksbryggeri baserat i Braås med en bred palett av olika ölsorter och drycker.

Fjällbryggarna – hantverksbryggeri från Medelpad vars öl tar inspiration från fjällen.

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades lördag den 11 januari 2025

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste