1,5 miljarder till marknadsföring av jordbruksprodukter och livsmedel
I år finns det 1,5 miljarder svenska kronor att söka till marknadsförande insatser, som syftar till att öka konsumtionen av livsmedel och jordbruksprodukter från EU.
Pengarna från utlysningen ska användas till säljfrämjande åtgärder, så som reklamkampanjer eller deltagande i utställningar och mässor. Stödet är tänkt att finansiera 70 procent av kostnaden för aktiviteter på EU:s marknad och 80 procent av kostnaden för aktiviteter utanför EU. Vid allvarliga störningar på marknaden kan stödet också sökas för att finansiera 85 procent av kostnaden. Exempel på störningar kan vara händelser som skadar konsumenternas förtroende för ett livsmedel eller allvarliga marknadsstörningar av andra slag.
Det går att söka stödet mellan den 22 januari fram till den 23 april.
Informationsdagar
Den 29 – 30 januari anordnar EU-kommissionen informationsdagar där du kan få mer information om stödet, vem som kan söka det och vilka åtgärder som kan finansieras. Det går att delta digitalt. Både inspelningar och presentationsmaterial kommer att finnas tillgängliga i efterhand. Här hittar du informationsdagarna: https://www.b2match.com/e/info-day-on-2025-calls