Flera anledningar bakom bristen på kött

Kötthyllorna i en del butiker har under senaste veckan varit tomma. Enligt Isabel Moretti, vd Svenskt Kött finns flera förklaringar bakom bristen.

Kötthyllorna gapar tomma i en av Willys butiker. Enligt Willys presstjänst som Jordbruksaktuellt varit i kontakt har det varit en generellt på kött inom handeln senaste veckan. Foto: Anastasia Ljungdahl.

– Det här är en tid på året när vi av naturliga skäl har lite brist på kött. Det är mitt i vintern och vi är inne i en period när det inte slaktas lika mycket. Det är framför allt på hösten som vi har de stora volymerna men nu är vi i en period där ungdjuren inte vuxit klart, säger Isabel Moretti till Jordbruksaktuellt. 

Inte helt kartlagt

Men exakt vad som bidragit ytterligare till den brist som varit nu den senaste veckan har man enligt Isabel inte helt kartlagt ännu. Men en förklaring kan vara de bakomliggande åren med höga kostnader och en lägre investeringsvilja.

– Vi har haft en naturlig avgång vad gäller äldre lantbrukare, men har kanske inte sett samma investeringsvilja bland de yngre som vi hade behövt eftersom vi varit i en lågkonjunktur med höga kostnader och ett osäkert läge. Det är ju på gång att vända. Med räntor och kostnader som är på väg ned och ekonomin som stabiliseras så kommer också investeringsviljan öka. Det som är en större utmaning i vår bransch är att det tar ett par tre år innan man ser resultat, så vi har en förskjutning här, säger Isabel. 

Isabel Moretti, vd Svenskt Kött. Foto: Svenskt Kött

Glapp mellan utbud och efterfrågan

Det är inte bara företagare som känner av en mer stabil ekonomi. Utan det gör även konsument, som nu går från att ha hållit igen kostnader på mat till att nu vilja äta mer och bättre och därmed också vilja ha mer kött, menar Isabel. Och hon konstaterar att situationen med glappet mellan utbud och efterfrågan är en effekt av de senaste årens osäkerhet.

– Från vårt håll inom branschen och från Svenskt Kött jobbar vi mycket med att påminna om att det finns både en preferens och betalningsvilja hos konsumenten för det svenska köttet. Och vi behöver hjälpas åt för att se till att vi gör vad vi kan för att producenterna, som sitter med risken men också möjligheten, ska våga och kunna satsa, avslutar hon. 

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 14 januari 2025

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste