Försäljningen av svensk kyckling ökar
Nya siffror från Svensk Fågel visar att försäljningen av svensk kyckling från organisationens medlemmar ökade med 4,1 procent under 2024.
Den ökade försäljningen är baserad på statistik från både bönder och företag inom branchorganisationen, som också rapporterar en produktionsökning på 4,5 procent. Och på 15 år har försäljningen hos Svensk Fågels medlemmar ökat med 45 procent, skriver Svensk Fågel i ett pressmeddelande.
– Som bonde och ordförande i vår branschorganisation kan jag bara tacka svenska konsumenter som väljer att köpa mer kyckling från våra gårdar. Vi bönder och företag inom svensk livsmedelsproduktion jobbar stenhårt med att ta hand om våra djur och gårdar för att ta fram bra mat till svenska hushåll, säger Ulrik Helgstrand, ordförande i Svensk Fågel.
Om de nya siffrorna:
Viktigt med svenskt
Enligt en konsumentundersökning utförd av Ipsos på uppdrag av Svensk Fågel tycker 70 procent av svenskarna att det är viktigt att kycklingen föds upp i Sverige.
– Främsta skälet till att välja svensk kyckling är att stödja svenska bönder och vår inhemska livsmedelsproduktion. Dessutom visar det sig att många anser att svensk kyckling är trygg, säker samt att vi har låg antibiotikaanvändning och en bra djuruppfödning, säger Maria Donis, vd för Svensk Fågel och tillägger:
– Med hjälp av ny, modern teknik som ständigt utvecklas i branschen möter både bönder och företag den ökade efterfrågan i Sverige. Grön el är allt vanligare på gårdarna och flera forskningsprojekt håller på att startas upp under 2025 där man både fokuserar på djuromsorgen och att minska matsvinnet vilket är ett viktigt led i branschens hållbarhetsarbete.