Stort intresse för svensk mat på tyska mässan
Mellan den 17 och 26 januari pågick mat- och jordburksmässan Grüne Woche i Berlin. Mässan besöktes av 310 000 personer, och 19 svenska företag fanns representerade.
De svenska företagen, som samlats i en paviljong, bjöd på allt från egenbryggd öl, havsknäcke med alger till hampaglass. En av utställarna var det jämtländska företaget Goda AB, som visade upp sina tunnbrödschips som säljs under varumärket Mörsjö deli.
– För oss är det värdefullt att kunna testa våra smaker och få direkt feedback från konsumenter på vår produkt. Vi har jobbat systematiskt under hösten, bland annat med stöd från EEN (Enterprise Europe Network), och använder Grüne Woche som en språngbräda som vi kan bygga vidare vårt exportarbete på, säger Anna Godevärn, vd och delägare på Goda AB, i ett pressmeddelande.
Gynnar turism
I montern fanns även Visit Trollhättan Vänersborg representerade. De har medverkat på mässan tidigare, och märkt en tydlig effekt med ökat antal tyska turister i regionen.
– För destination Trollhättan/Vänersborg är Grüne Woche ett riktigt bra tillfälle att visa upp alla våra unika styrkor, och där vi får möjlighet till personliga möten och samtal med framtida turister. Vår destination attraherar många tyska turister idag men potentialen är mycket större och här får vi en möjlighet att utveckla den ihop med våra lokala aktörer inom besöksnäringen, säger Peter Eriksson, kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan.
Win-win-situation
Enligt Jordbruksverket är målet med deras monter på mässan att främja långsiktig efterfrågan på svenska produkter och måltidsupplevelser, och på så sätt bidra till utveckling av landsbygden och en ökad livsmedelsproduktion i Sverige.
– Det är en win-win-situation där de deltagande företagen får draghjälp i form av den gemensamma svenska plattformen för att visa upp sina erbjudanden för en köpstark och matintresserad publik. Samtidigt stärks Sveriges varumärke som måltidsdestination när vi fysiskt kan visa upp vårt budskap om tradition och innovation genom de utvalda livsmedelsproducenternas medverkan, säger Camilla Bender Larson, uppdragsledare på Jordbruksverket.
Besök av landsbygdsministern
Utöver alla turister som besökte mässan besökte även statsminister Ulf Kristersson och landsbygdsminister Peter Kullgren mässan och den svenska montern.
– Det var en bra svensk uppslutning med många företag på plats som framhävde Sverige som ett kulinariskt besöksmål. Den svenska paviljongen och utställarna imponerade med både kvalité och matkunnande. Dessutom med en klassisk inramning med de röda stugorna och en ståtlig älgtjur, säger landsbygdsminister Peter Kullgren till Jordbruksaktuellt.
Parallellt med mässan pågick även konferensen Global Forum for Food and Agriculture (GFFA). Där deltog jordbruksministrar och representanter från flera olika länder för att diskutera framtidens hållbara lantbruk och livsmedelsförsörjning.
– Grüne Woche och GFFA är en viktig politisk arena för att understryka vikten av en stabil livsmedelsförsörjning. Det var en givande resa med många möten med ett stort antal ministerkollegor både från Europa och Internationellt, avslutar landsbygdsministern.