Bättre resultat än väntat för Axfood
Livsmedelskoncernen Axfood överträffade marknadens förväntningar med resultatet för fjärde kvartalet. Årets resultat är dock svagare än föregående års. Och fjärde kvartalet visade på en omsättningsökning i takt med branchen.
Axfoods omsättning ökade med 5,3 procent till 21 860 miljoner kronor (20 769) under fjärde kvartalet 2024.
– Under 2024 tog vi marknadsandelar trots höga jämförelsetal. Tillväxten i detaljhandelsomsättningen uppgick under fjärde kvartalet till 14,1 procent, skriver koncernchef Simone Margulies i Axfoods rapport.
I uppgiften om en ökning på 14,1 procent inkluderar dock Margulies köpet av CityGross i uppgången. Exklusive köpet City Gross ökade Axfoods detaljhandelsomsättning med 4,2 procent under det sista kvartalet. Det är i nivå med Dagligvaruindex som låg på 4,3 under samma period.
Fördelat mellan Willys och Hemköp var den jämförbara tillväxten 4,8 respektive 4,6 procent under kvartalet. Willys fortsatte att öka mer än marknaden.
Ökad omsättning, lägre vinst
Axfoods nettoomsättning för 2024 uppgick till 84,1 miljarder kronor (81,1), en ökning med 3,6 procent.
Detaljhandelsomsättningen var 68,1 miljarder kronor (63,7), en ökning med 6,8 procent. Exkluderat City Gross var ökningen 4,3 procent.
Rörelseresultatet var 3 290 miljoner kronor (3 353) inkluderat jämförelsestörande poster om -143 miljoner kronor (-249). Rörelsemarginalen var 3,9 procent (4,1).
Periodens resultat uppgick till 2 219 miljoner kronor (2 373).
Ska växa under 2025
Enligt Axfood förväntas investeringarna 2025 uppgå till 1 600–1 700 miljoner kronor exklusive uppköp.
- Ambitionen är att 2025 expandera butiksnätverket med 10-15 nya egenägda butiker, varav majoriteten Willysbutiker, skriver Simone Margulies.
Till årsstämman föreslår styrelsen en ökad utdelning om 8,75 kronor per aktie (8,50) som fördelas på två utbetalningar.