Bättre resultat än väntat för Axfood

Livsmedelskoncernen Axfood överträffade marknadens förväntningar med resultatet för fjärde kvartalet. Årets resultat är dock svagare än föregående års. Och fjärde kvartalet visade på en omsättningsökning i takt med branchen.

 

- Marknadsdynamiken präglas av en mer återhållsam och prismedveten konsument och en intensiv konkurrens, beskriver Axfoods koncernchef Simone Margulies marknaden i en kommentar till fjärde kvartalet.Fot: Axfood


Axfoods omsättning ökade med 5,3 procent till 21 860 miljoner kronor (20 769) under fjärde kvartalet 2024. 

– Under 2024 tog vi marknadsandelar trots höga jämförelsetal. Tillväxten i detaljhandelsomsättningen uppgick under fjärde kvartalet till 14,1 procent, skriver koncernchef Simone Margulies i Axfoods rapport.

I uppgiften om en ökning på 14,1 procent inkluderar dock Margulies  köpet av CityGross i uppgången. Exklusive köpet City Gross ökade Axfoods detaljhandelsomsättning med 4,2 procent under det sista kvartalet. Det är i nivå med Dagligvaruindex som låg på 4,3 under samma period.

Fördelat mellan Willys och Hemköp var den jämförbara tillväxten 4,8 respektive 4,6 procent under kvartalet. Willys fortsatte att öka mer än marknaden.

Ökad omsättning, lägre vinst

Axfoods nettoomsättning för 2024 uppgick till 84,1 miljarder kronor (81,1), en ökning med 3,6 procent.

Detaljhandels­om­sätt­ning­en var 68,1 miljarder kronor (63,7), en ökning med 6,8 procent. Exkluderat City Gross var ökningen 4,3 procent.

Rörelseresultatet var 3 290 miljoner kronor (3 353) inkluderat jämförelsestörande poster om -143 miljoner kronor (-249). Rörelsemarginalen var 3,9 procent (4,1).

Periodens resultat uppgick till 2 219 miljoner kronor (2 373).

Ska växa under 2025

Enligt Axfood förväntas investeringarna 2025 uppgå till 1 600–1 700 miljoner kronor exklusive uppköp.

- Ambitionen är att 2025 expandera butiksnätverket med 10-15 nya egenägda butiker, varav majoriteten Willysbutiker, skriver Simone Margulies.

Till årsstämman föreslår styrelsen en ökad utdelning om 8,75 kronor per aktie (8,50) som fördelas på två utbetalningar.

Erik Brink
Erik Brink
Tel: 070-600 45 48
E-post: erik@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 12 februari 2025

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Är det cringe att vara woke?

Krönika: När man är tonårsförälder är det inte alltid lätt att hänga med i ungdomarnas vokabulär. Att dessutom försöka sig på att använda desamma blir lätt cringe, inte minst ur ungdomarnas synvinkel. Ännu ett sätt att vara pinsam förälder. Och när man i debatten hör vuxna prata om woke som ointressant fenomen blir man fundersam, likväl som att det sker ett trendskifte bland ungdomar i synen om vad som upplevs viktigt. 

 

Kommentera

Gröna bubblor spricker och nya möjligheter föds

Det finns gott om affärsmöjligheter i den gröna politikens väg. Nu flyttar politikens intresse snabbt till ett nytt område. För entreprenörer med affärsnäsa uppstår möjligheter när politiker, media och företag springer i samma riktning. Samtidigt finns det stora risker när alla är så övertygade om den ”rätta vägen” att de slutar räkna. Det sunda förnuftet är ett tidigt offer på drömmarnas och girighetens piedestal.

 

Kommentera