Norrmejerier satsar på att få ut sina produkter i hela landet
”Sveriges lyxigaste adress för en ko” det är parollen när Norrmejerier satsar på att göra sina produkter tillgängliga i hela Sverige.
Framöver ska Norrmejerier satsa på att göra sina mejeriprodukter mer väletablerade i hela landet och därmed stärka mejeriet utanför Norrland. Enligt mejeriet är deras rikslansering en del av en långsiktig strategi för att nå fler svenska konsumenter. En ökad efterfrågan på ost och mejeriprodukter med svenskt ursprung och behovet att ta marknadsandelar för att stärka den egna lönsamheten är vad som ligger bakom beslutet.
Högre konkurrens i Norrland
Idag omfattar Norrmejeriers marknad endast sex procent av Sveriges befolkning, samtidigt som både svenska och utländska aktörer ökar sin närvaro i norra Sverige. Därför är det nödvändigt med en geografisk expansion för att trygga de norrländska böndernas framtid, menar mejeriet.
– Det här är en historisk milstolpe för Norrmejerier. Vi är stolta över att kunna erbjuda hela Sverige mejeriprodukter och ost, tillverkade av enbart norrländsk mjölk från norrländska kor på norrländska gårdar, säger Gerhard Bley, vd för Norrmejerier, i ett pressmeddelande.
Till en början ingår ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost i lanseringen och produkterna kommer finnas tillgängliga i dagligvaruhandeln över hela landet.
– Vi lyfter vikten av att göra medvetna val i mejeridisken och vad det innebär att vara ett helsvenskt mejerikooperativ. Vi driver frågor kring norrländska bönders och Norrlands förutsättningar för lönsam mjölkproduktion, svensk livsmedelsförsörjning och vikten av att välja norrländskt. Nu justerar vi vår strategi något för att bli ännu mer relevanta nationellt – vi kommer prata mer om värdet av att komma från Norrland och vår betydelse för hela Sverige, säger Gerhard.
Ska bygga på igenkänning
Enligt Norrmejerier kommer man att behöva jobba för att bli ett mer välkänt varumärke bland konsumenterna man försöker nå ut till genom expansionen. Endast cirka 50 procent av svenskarna uppger att de känner till varumärket idag. Men planen är att använda sina redan välkända varumärken; Västerbottenost, Verum och Fjällfil för att stärka positionen på riksmarknaden. Verum är, enligt företaget, en av de mest sålda filprodukterna och Västerbottenost är ett av Sveriges starkaste varumärken.
– Genom att tydligare koppla dessa varumärken till Norrmejerier skapar vi en starkare identitet och ökar kännedomen om vår norrländska kvalitet. Men vi vet också att många redan idag söker efter våra produkter utanför Norrland, och det känns fantastiskt att kunna möta den efterfrågan. Vi ska behålla vår starka position i Norrland, där vi är marknadsledande, samtidigt som vi tar oss an rollen som en innovativ och pådrivande uppstickare i hela Sverige, avslutar Gerhard.