Lantmännen utnämnt till ett av Sveriges mest meningsfulla företag

I år nådde företaget en andraplats och blev med marginal det högst placerade livsmedelsföretaget i undersökningen Lynxey Purpose Index.

Magnus Kagevik, vd och koncernchef Lantmännen glädjs åt placeringen. Foto: Lantmännen 

Femtio svenska företag konkurrerar om titeln Sveriges mest meningsfulla företag i den omfattande undersökningen. Och liksom föregående år gick det bra för Lantmännen. 2023 och 2024 tog de hem förstaplatsen, och i årets upplaga nådde de en andraplats med motivationen:

”Med ett tydligt och konsekvent engagemang för kvalitet och hållbarhet har Lantmännen befäst sin position i en tid då klimatfrågor kan vara polariserande."

Ett fint betyg

– Det är mycket roligt att vi för tredje året i rad utses till ett av Sveriges mest meningsfulla företag. Att Lantmännens verksamheter uppfattas positivt är ett fint betyg på det långsiktiga arbete vi utför inom svenskt lantbruk och livsmedelsproduktion. Denna utmärkelse sporrar oss ytterligare i vårt arbete att skapa tillväxt på svenska gårdar och att öka livsmedelsproduktionen i landet, säger Magnus Kagevik, vd och koncernchef Lantmännen.

Topplistan över Sveriges mest meningsfulla företag:

1. IKEA 2. Lantmännen 3. Apoteket 4. Volvo Cars 5. AstraZeneca
6. Volvo Lastvagnar 7. Systembolaget 8. ICA 9. Spotify 10. Länsförsäkringar

Fakta om undersökningen

– Studien omfattar 550 stora företag i 8 marknader, däribland världens sex största ekonomier, och totalt 17 000 respondenter.
– I Sverige mäts relationen till 150 företag, varav Sveriges 50 största välkända bolag rankas i en topp 50-lista.
– Bolagen rankas utifrån hur de svarar upp emot 22 kriterier som är viktiga för att företag ska anses ha en positiv påverkan på människors vardagsliv och på samhället i stort. Företag som presterar högt på kriterierna stärker sin framtidsrelevans både bland kunder och talang, eftersom de kopplas till att leda någon form av positiv förändring. Mer fakta hittas på Lynxeyes hemsida.

Källa: Lantmännen

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 13 mars 2025

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Är det cringe att vara woke?

Krönika: När man är tonårsförälder är det inte alltid lätt att hänga med i ungdomarnas vokabulär. Att dessutom försöka sig på att använda desamma blir lätt cringe, inte minst ur ungdomarnas synvinkel. Ännu ett sätt att vara pinsam förälder. Och när man i debatten hör vuxna prata om woke som ointressant fenomen blir man fundersam, likväl som att det sker ett trendskifte bland ungdomar i synen om vad som upplevs viktigt. 

 

Kommentera

Gröna bubblor spricker och nya möjligheter föds

Det finns gott om affärsmöjligheter i den gröna politikens väg. Nu flyttar politikens intresse snabbt till ett nytt område. För entreprenörer med affärsnäsa uppstår möjligheter när politiker, media och företag springer i samma riktning. Samtidigt finns det stora risker när alla är så övertygade om den ”rätta vägen” att de slutar räkna. Det sunda förnuftet är ett tidigt offer på drömmarnas och girighetens piedestal.

 

Kommentera