Matpriserna steg med 3,9 procent i februari

Enligt SCB är det den största uppgången för matpriserna på mer än ett år.

Kaffe var en av de varukategorier som ökade mest i pris mellan januari och februari. Foto: Ausrine Öhrström

– Ökningen av matpriserna i början av 2025 har bidragit till den ökade inflationstakten, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB, i ett pressmeddelande.

Produkter som sticker ut i prisökningen är mejerivaror och kaffe. Mellan januari och februari månad steg priset på kaffe med 11 procent.

– Priset på smör steg med 4,7 procent i februari jämfört med månaden innan. Sett över ett år har smörpriset ökat med 26 procent. Mjölk och ost blev också dyrare, säger Carl Mårtensson.

Andra varor som börjar sticka ut är sötsaker och glass. I årstakt har priset på dessa varor stigit med 9,4 procent. Däremot har priset på socker sjunkit för första gången på länge. Jämfört med ett år tillbaka har priset gått ner med 10 procent.

Varor som sjönk i pris under februari är exempelvis blomkål, torskfilé och purjolök, men även småcitrus och apelsiner. Totalt har priset på frukt sjunkit med 5 procent under året.

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 13 mars 2025

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Är det cringe att vara woke?

Krönika: När man är tonårsförälder är det inte alltid lätt att hänga med i ungdomarnas vokabulär. Att dessutom försöka sig på att använda desamma blir lätt cringe, inte minst ur ungdomarnas synvinkel. Ännu ett sätt att vara pinsam förälder. Och när man i debatten hör vuxna prata om woke som ointressant fenomen blir man fundersam, likväl som att det sker ett trendskifte bland ungdomar i synen om vad som upplevs viktigt. 

 

Kommentera

Gröna bubblor spricker och nya möjligheter föds

Det finns gott om affärsmöjligheter i den gröna politikens väg. Nu flyttar politikens intresse snabbt till ett nytt område. För entreprenörer med affärsnäsa uppstår möjligheter när politiker, media och företag springer i samma riktning. Samtidigt finns det stora risker när alla är så övertygade om den ”rätta vägen” att de slutar räkna. Det sunda förnuftet är ett tidigt offer på drömmarnas och girighetens piedestal.

 

Kommentera