Arla slår sig samman med Tysklands största mejeri

Arla och tyska mejerikooperativet DMK tillkännager avsikt att gå samman. Det meddelar parterna i ett pressmeddelande. 

Redan tidigare har Arla Foods och DMK Group samarbetat i ett flertal projekt, bland annat joint venture-projektet ArNoCO, som förädlar vassle från DMK:s ostproduktion till högkvalitativt vassleprotein och laktos för Arlas globala ingrediensverksamhet. Foto: Mostphotos

I ett pressmeddelande skriver Arla Foods och DMK Group att de är stolta över att vilja slå sig samman och därigenom skapa det starkaste mejerikooperativet i Europa. Fusionen kommer samla mer än 12 000 mjölkbönder och bolagen siktar på att bli ett gemensamt kooperativ med en kombinerad proformaomsättning på 19 miljarder euro.

”Med detta steg går vi mot att skapa framtiden inom mejeri, utveckla näringsrik, högkvalitativ mjölkproduktion och innovation i Europa och globalt, samtidigt som vi säkerställer ett starkt mjölkpris till våra ägare.” skriver dem.

Tidigare samarbeten

Redan tidigare har Arla Foods och DMK Group samarbetat i ett flertal projekt, bland annat joint venture-projektet ArNoCO, som förädlar vassle från DMK:s ostproduktion till högkvalitativt vassleprotein och laktos för Arlas globala ingrediensverksamhet. Genom sammanslagningen skulle det gemensamma koopertivet få en stabil mjölkförsörjning under många år framöver, vilket säkerställer den finansiella förmågan att investera i mejerinäringens framtid.

Fusionsförslaget kommer att diskuteras med förtroendevalda i kooperativen, och avtalet kommer att läggas fram för kooperativens representantskap för godkännande i juni 2025. Foto: Arla

– DMK Group är det största mejerikooperativet i Tyskland och en mycket attraktiv partner som delar våra kärnvärden. Våra starka marknadspositioner och produktportföljer kompletterar varandra mycket väl, och vårt starka partnerskap under de senaste åren har visat att DMK Group är en idealisk partner för Arla. Vår gemensamma marknadsnärvaro i Europa och globalt kommer att göra det möjligt för oss att säkra vår produktion av hälsosamma mejeriprodukter, säkerställa en stabil livsmedelsproduktion i Europa och erbjuda ännu mer näringsrika produkter till världen och våra kunder. Samgåendet är en naturlig fortsättning på vårt starka samarbete som gynnar konsumenterna, våra ägare och deras mjölkpris, säger Peder Tuborg, koncernchef för Arla i ett pressmeddelande.

Han får medhåll av Ingo Müller, koncernchef för DMK Group:

– Arla har etablerat sig som en nyckelaktör inom mejeribranschen och genom att gå samman kommer vi att ha en stark och attraktiv portfölj av varumärkesprodukter och egna märkesvaror för alla våra kunder. Genom Arlas globala räckvidd kan vi få tillgång till konsumenter och kunder bortom vår nuvarande geografiska räckvidd, samtidigt som vi stärker vår affärsmässiga robusthet. Våra kompletterande styrkor, både när det gäller verksamhet och tankesätt, kommer att göra det möjligt för oss att fortsätta att utveckla mejeriteknik och innovation, samtidigt som vi erbjuder ett starkt hem för bönderna.

Måste godkännas

Den sammanslagna enheten kommer att ha namnet Arla Foods. Huvudkontoret kommer att ligga i Viby, Danmark. Jan Toft Nørgaard kommer att bli ordförande och Inger-Lise Sjöström vice ordförande. Peder Tuborgh blir koncernchef och Ingo Müller kommer att ingå i Arlas koncernledning som ansvarig för integration efter fusionen. Men först måste fusionen godkännas av kooperativens represenskap och myndigheterna innan det kan bli av.

Enligt Arla Foods kommer det detaljerade fusionsförslaget att diskuteras med förtroendevalda i kooperativen samt relevanta arbetstagarrepresentanter och företagsråd under de kommande månaderna. Därefter kommer fusionsavtalet att läggas fram för kooperativens representantskap för godkännande i juni 2025.

Om DMK Group:

DMK Group är Tysklands största mejerikooperativ som ägs av 4 600 mjölkbönder och har cirka 6 800 medarbetare på mer än 20 platser i Tyskland, Nederländerna med flera internationella knutpunkter och förädlar mjölk till högkvalitativa livsmedelsprodukter. Produktportföljen sträcker sig från ost, mejeriprodukter och ingredienser till barnmat, glass, vassleprodukter och veganprodukter. Varumärken som MILRAM, Oldenburger, Uniekaas, Alete bewusst och Humana har vunnit konsumenternas förtroende både hemma och utomlands och gjort företaget till en etablerad aktör på sina hemmamarknader och utvalda marknader runt om i världen. Som en av de största leverantörerna till den tyska dagligvaruhandeln med en total omsättning på 5,1 miljarder euro är DMK Group ett av Europas ledande mejeriföretag.

Källa: Arla

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 08 april 2025

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste