Generation Z uppskattar äggens näringsinnehåll
Unga äter ägg allt mer frekvent. Sedan 2017 har andelen unga som äter varje dag eller några dagar i veckan ökat från 48 till 59 procent.
Något som är signifikant för Generation Z (15-24 år) är ett stort fokus på träning och proteinrik mat. Och Ungdomsbarometern visar att unga äggätare identifierar sig i ännu högre utsträckning som träningsmänniskor och att det hänger ihop med deras konsumtion av ägg. I undersökningen uppger 33 procent av äggätarna att de även äter proteinrik mat i högre utsträckning än ungdomar som inte ser sig som äggätare. Bland dem var det bara 25 procent som uppgav att de aktivt åt mer proteinrik mat.
– Det är roligt att unga uppskattar de svenska äggens näringsinnehåll och äter ägg så ofta. Ägg är naturligt proteinrikt och innehåller i princip alla vitaminer som vi behöver, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare på branschorganisationen Svenska Ägg.
Nästan 6 av 10 (59 procent) av de unga i Sverige äter ägg varje dag eller några dagar i veckan. Och det är de mellan 15-16 år och de som är mellan 21-22 år som äter allra mest ägg. Bara 11 procent svarar att de aldrig eller sällan äter ägg.
Intresserade av näringsinnehåll
Ungdomsbarometern visar också att de unga som äter ägg i större utsträckning studerar näringsinnehållet på produkter generellt när de handlar i butik, oftast i jakt på protein. Och att de även tenderar att äta mer frukt, grönt och fisk än övriga unga. De äter även kvarg och proteinbars i högre utsträckning än övriga.
– Det är en något större andel av killarna som konsumerar ägg regelbundet, säger Marie Lönneskog Hogstadius. Nästan sju av tio unga killar äter ägg varje vecka jämfört med fem av tio unga tjejer.
67 procent av killarna äter ägg några gånger per vecka och 20 procent äter ägg varje dag. En majoritet (52%) av tjejerna äter ägg några gånger per vecka, och 11 procent uppger att de äter ägg i princip varje dag.