”Som inköpare är jag lite som spindeln i nätet”

Ulrika Alleby har arbetat som inköpare på Svenska Foder sedan hösten 2023, en tjänst hon tillträdde efter att hon tog examen som Agrotekniker vid BYS i Skara. För henne är variationen och att ingen dag är sig lik det roligaste med jobbet.

 

Enligt Ulrika Alleby är Svenska Foder en bra arbetsgivare som ger frihet att balansera arbete och privatliv. Hon uppskattar de positiva kollegorna, stödet när det behövs och möjligheten att utvecklas och fokusera på intressanta områden. Foto: Privat

 

Under sin utbildning gjorde Ulrika två LIA-perioder (lärande i arbete) på Svenska Foder, där hon fördjupade sig inom foder och fjäderfä. Hon skapade många kontakter under dessa perioder, och när en tjänst som inköpare blev ledig, sökte hon och fick rollen. Arbetet som inköpare på Svenska Foder är enligt henne väldigt varierande men det gäller att kunna hålla många bollar i luften.

Ulrikas hjärtefråga inom lantbruk är en lönsam och hållbar produktion med fokus på djurvälfärd, oavsett djurslag. Foto: Privat

Ansvar och arbetsuppgifter

Som inköpare på Svenska Foder har Ulrika ansvar för alla handelsvaror som säljs till lantbruket, såsom mjölkpulver, rengöring, smörjmedel med mera. Ett av hennes huvudområden är ensilageplast och ensileringsmedel, men hon arbetar även med företagets egenproducerade varor.

– Jag har tät dialog med våra produktchefer och våra säljare för att hjälpa till att hitta de produkter som eftersöks, berättar Ulrika.

Ulrika fungerar också som bollplank för säljarna och produktcheferna. Det tycker hon är roligt eftersom hon får vara med i hela kedjan från att produkter tas in tills att de är ute och säljs till lantbrukskunder.

Utmaningar och flexibilitet

En utmaning i rollen som inköpare är att hålla många olika projekt i gång samtidigt och att snabbt kunna byta fokus mellan ämnen.

– Då jag har hand om alla djurslag och produkter kan det skifta från stängselstolpar till desinficering till foderkalk på kort stund. Jag har mycket info i huvudet och det underlättar, så jag kan ge säljarna snabba svar och lätt hitta rätt information till dem.

Eftersom vissa varor är säsongsbetonade krävs det att man kan förutse efterfrågan och säkerställa att rätt mängd och sort köps in. Målet är att undvika brist eller överskott i lagret. Ulrika menar att detta är en utmanande men spännande del av arbetet.

– Vissa perioder är det väldigt högt tempo för att sedan bli lite lugnare igen. Då jag arbetar både mot fodersäljare, butik och återförsäljare gäller det att ha en bred kunskap och vara serviceminded.

Kompetens och arbetsmiljö

För att lyckas i rollen är det en fördel att ha goda kunskaper i Excel och förståelse för lagerhållning och prissättning.

– En annan fördel är att kunna förstå olika språk, många av mina leverantörer är från andra länder och det blir mycket engelska och danska i kommunikationen.

Om man vill jobba som inköpare behöver man vara beredd på att hantera många olika arbetsuppgifter. Ulrika beskriver rollen som både viktig och rolig eftersom den binder samman inköp och försäljning, och ser till att allt fungerar smidigt.

– Svenska Foder är ett bra bolag med en stark position på den svenska marknaden och vill man jobba hos oss tycker jag man ska söka! Man hamnar i ett bolag som är familjärt och med många glada kollegor, där man kan utvecklas. Jag själv har lärt mig otroligt mycket på vägen och har utvecklats mycket inom min roll som inköpare.

 

Ulrika Alleby 

Ålder: 36 år

Utbildning: Agrotekniker 

Familj: Pojkvän Markus (lantbrukare med 70 mjölkkor), 3 barn och 3 bonusbarn, katter och hund.  

Hobby: Träna och umgås med familjen och djuren.

 

En vanlig arbetsdag:  

Mycket av arbetet sker via mejl och telefon, och deltagande i veckovisa Teamsmöten med fodergrupper för att stämma av marknadsläget och besvara frågor om produkter. Ulrika har  en tät kontakt med centrallagret för att lösa eventuella frågor kring leveranser eller produkter som ska beställas eller tas bort. 

Arbetsuppgifterna inkluderar även prissättning av varor, artikelvård, granskning av lagersaldon samt kommunikation med leverantörer och produktchefer. 

Stöd ges till säljarna när det gäller produktkunskap, prissättning och hantering av ordrar. 

Varje dag är olika, och planerna kan snabbt förändras när spontana frågor och utmaningar dyker upp som kräver snabba lösningar. 

 

Ausrine Öhrström
Ausrine Öhrström
Tel: 019-16 64 64
E-post: ausrine@ja.se

 

Artikeln publicerades söndag den 13 april 2025

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste