Rekordmånga har förtroende för Från Sverige-märkningen
Enligt Svenskmärknings Attitydundersökning för 2025 så känner 87 procent av konsumenterna till märkningarna Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. Av dessa svarar även 82 procent att de har förtroende för dem – vilket är en rekordhög siffra.
Enligt undersökningen är det unga vuxna, i åldern 18-34, som har störst koll på märkningarna, där 91 procent känner till någon av dem. Tre av fyra konsumenter tycker även att det är viktigt att märkningen finns på livsmedel och råvaror, vilket också är en ökning från tidigare mätningar.
– Det är glädjande att kännedomen är fortsatt hög och att förtroendet för Från Sverige-märkningen nu är uppe på en rekordnivå. Vi ser en tydlig ökning i viljan att bidra till Sveriges försörjningsförmåga och att konsumenterna värdesätter att vi har en fungerande livsmedelsproduktion i Sverige. Från Sverige-märkningen är en uppskattad ursprungsmärkning som underlättar för konsumenterna att välja svenskt vilket i sin tur stärker de svenska mervärdena, säger Tina Stugemo, vd på Svenskmärkning, i ett pressmeddelande.
Större fokus på närodlat
Viktigaste varorna att köpa svenskt av - topp 10:
1. Ägg
2. Nötkött
3. Mjölk
4. Potatis
5. Fågel (kyckling och kalkon)
6. Fläskkött
7. Morötter
8. Grädde
9. Smör
10. Ost
När man handlar i butik, är det ursprung som toppar listan på vilka faktorer som spelar störst roll när man väljer mat och dryck. Där efter följer tillverkningsland, lägsta pris och ingredienserna. Enligt Svenskmärkning är det dock faktorn närodlat, som i dag ligger på en femteplats, som har ökat mest i betydelse sedan föregående mätning.
Orsaken till att man väljer svenskt är framför allt att man vill stötta svenska bönder, men enligt Svenskmärkning märks även en ökad vilja att bidra till Sveriges självförsörjningsförmåga. Andra vanliga skäl till att välja svenskt är att man vill gynna svensk livsmedelsindustri, att svenska bönder använder mindre antibiotika i djuruppfödningen och att det anses som ett bra val ur klimat- och miljösynpunkt.
I undersökningen svarade 92 procent att de tycker att det är viktigt att det finns en livsmedelsindustri i Sverige, och 71 procent svara att en tydlig svensk ursprungsmärkning underlättar när de handlar mat och dryck. Ungefär fyra av tio uppger att de tänker på var råvarorna kommer ifrån när de äter på restaurang. Enligt undersökningen är det framför allt kvinnor, personer i åldern 55 till 64 år och boende på landsbygden eller i mindre städer som i högst grad reflekterar över ursprunget.
Mer svenskt framöver
Det livsmedel som flest anser är viktigt att köpa svenskt är ägg. Enligt undersökningen har intresset för svenskt kött ökat jämfört med tidigare år, och det är nötkött och fläskkött som står för största ökningarna. I undersökningen svarar även nästan hälften att de tror att de kommer äta mer svenskt om fem år.
– Konsumenterna lyfter särskilt vikten av att välja svenskt inom vissa kategorier där ägg, nötkött och mjölk är de varor som hamnar högst upp på listan. Samtidigt ser vi fram emot att öka andelen Från Sverige-märkta varor inom våra prioriterade tillväxtkategorier mejeri och ost, frukt och grönt samt bröd. Här ser vi en stor potential att växa för att göra det ännu enklare för konsumenterna att välja svenskt inom dessa kategorier, säger Tina Stugemo.
Om undersökningen:
Attitydundersökningen om ursprung på livsmedel och råvaror är framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, där även Kött från Sverige och Mjölk från Sverige ingår. Undersökningen genomfördes genom 1 062 intervjuer i webbpanel under perioden 18–27 februari 2025. Siffrorna som redovisas i rapporten är avrundade till närmsta heltal.
Källa: Svenskmärkning