LRF kritiska till föreslagna föreskrifter gällande gårdsförsäljning

Under gårdagen blev det grönt ljus för gårdsförsäljning av alkohol. Men LRF riktar kritik mot de föreskrifter som föreslås.

LRF är positiva till gårdsförsäljning av alkohol men menar att de föreskrifter som föreslås försvårar för producenterna. Foto: Mostphotos

I sitt remissyttrande till de nya föreskrifterna och allmänna råden för gårdsförsäljning som tagits fram av Folkhälsomyndigheten riktar LRF kritik mot bland annat att tillståndshavaren muntligen ska informera besökare om alkoholens skadeverkningar. LRF anser att denna information i stället kan ges via affischer, skyltar och digitala verktyg.

”Detta skulle respektera besökarens integritet och samtidigt uppmuntra till medvetna val.”, skriver LRF på sin hemsida.

Max 15 minuter

Det kommer också finnas krav på att gårdsförsäljning endast får ske till besökare som deltagit i ett kunskapshöjande arrangemang som producenten har anordnat och tagit betalt för. I Folkhälsomyndighetens förslag på föreskrifter och allmänna råd om gårdsförsäljning har man lagt krav på att dessa evenemang ska vara i minst 45 minuter. Något LRF tycker är för länge.

– LRF anser att besöksarrangemang bör vara max 15 minuter, det kunskapshöjande inslaget inkluderat. Att kräva 45 minuter är helt orimligt med tanke på många av de små aktörerna ännu inte fullt utvecklat sin besöksverksamhet och ofta jobbar deltid och utan personal, säger Beatrice Ramnerö, som är ordförande för branschrådet LRF Lokal mat och dryck, och tillägger:

– Verksamheter utanför större turistregioner måste även kunna erbjuda sina besökare enklare arrangemang som tar mindre tid och som spontana besökare är villiga att investera tid i och betala för.

Minskad regerlbörda

LRF trycker också på vikten av att minska regelbördan för små företag, och att det är viktigt att Folkhälsomyndigheten tar hänsyn till dessa företags behov och förutsättningar när de utformar de nya föreskrifterna. Man lyfter också att regeringen i Livsmedelsstrategi 2.0 bland annat betonar vikten av att öka småskalig livsmedelsproduktion och underlätta för aktörer att utveckla måltidsturism.

– I den uppdaterade Livsmedelsstrategin vill regeringen göra Sverige till ett gastronomiskt land i världsklass och samtidigt minska regelbördan för företagen. De flesta som kommer ansöka om gårdsförsäljning är småföretag utan anställda. Folkhälsomyndigheten måste därför undvika extra pålagor som försvårar tillväxt för småföretagen på landsbygden. På så vis kan både myndigheten och företagen bidra till regeringens gastronomiska vision, avslutar Beatrice Ramnerö.

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 49
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 24 april 2025

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste