Det går att motverka inkomstbortfall – även vid höjd dieselskatt

En studie från SLU visar att det bästa för miljön vore att slopa Jordbrukets skattelättnader på diesel och i stället införa ett jordbruksavdrag som kompenserar för kostnaderna.

Forskare på SLU har undersäkt hur olika alternativ skulle påverka lantbrukarnas ekonomi och utsläppen. Foto: Mostphotos

– Skatter på utsläpp är ett av de viktigaste styrmedlen för att minska dem. Att jordbruket betalar mindre skatt på diesel innebär att det blir mindre lönsamt att minska användningen av diesel, vilket ger högre utsläpp, säger Torbjörn Jansson, forskare vid SLU och AgriFood Economics Centre i ett pressmeddelande.

Olika kombinationer

Forskarna undersökte hur en förändring av skattesystemet skulle påverka lönsamheten, produktionen och klimatpåverkan genom att analysera olika kombinationer av höjd skatt på diesel och kompensation i form av ett generellt skatteavdrag för jordbruksföretag.

– Våra resultat visar att en höjd dieselskatt leder till minskad produktion och lönsamhet, särskilt inom växtodlingen. Ett jordbruksavdrag kan däremot stimulera produktionen av alla jordbruksprodukter, men det riskerar också att öka utsläppen, säger medförfattaren Samuel Arfwedson.

Därför pekar studien på att en skatteväxling med ökad skatt på diesel i kombination med ett jordbruksavdrag kan vara ett alternativ för att bibehålla produktionen, samtidigt som utsläppen kan bli lägre än med dagens skatter.

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 30 april 2025

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste