”Servicen är den viktigaste delen vi har”

På OP Maskiners anläggning i Kristianstad pågår just nu en efterlängtad utbyggnad av lokalerna, som kommer bli till fördel för både kunder och anställda.

 

Hela tillbyggnaden av anläggningen i Kristianstad kommer vara färdig till sommaren och ska tas i bruk efter semestern. Till jul kommer även de befintliga lokalerna vara ombyggda. Totalt har man investerat 30 miljoner i fastigheten med inköp av den nya marken, utbyggnaden och ombyggnationen av befintliga lokaler.foto: OP Maskiner

 

– Vi satsar och gör en större tillbyggnad med 700 kvadratmeter verkstad och 400 kvadratmeter reservdels­lager. Sen kommer vi bygga om lite i befintliga lokaler, säger vd Olof Persson och berättar att man investerar totalt 30 miljoner totalt i den pågående om- och utbyggnaden av deras anläggning i Kristianstad.

Förutom i Kristianstad har OP Maskiner även två ytterligare fullservice-­anläggningar, en i Tomelilla och en i Jordberga utanför Kristianstad. Företaget har totalt 60 anställda varav 30 vid anläggningen i Kristianstad.

Enligt Olof har efterfrågan på både service och eftermarknad ökat de senaste åren och alla jordbruks- och skogsmaskiner från John Deere som OP Maskiner säljer sköter de sedan servicen på under de fem första åren.

– Det är framför allt i verkstaden i Kristianstad vi är trångbodda och där vi ser att en utbyggnad kan göra skillnad. Kunderna vill ha tillgång till service och vi behöver ha mer utrymme för att kunna bli effektivare när vi jobbar och inte behöva flytta runt grejer som vi gör idag för att få plats.

Men utbyggnaden av lagerlokalerna kommer också hjälpa till att rationalisera arbetet och att kunna ha fler reservdelar på plats.

Olof Persson har själv arbetat på OP Maskiner sedan 2008. Först arbetade han som säljare innan han han blev vd 2018 och han menar att effektiviseringen och rationaliseringen av lantbruket också ställer mer krav på serviceanläggningarna. 
– Många har en effektiv maskinpark ute som inte kan stå stilla. Man har inte lika mycket extra maskiner ute, utan maskinparkerna är väldigt optimerade. Så det är oftast bråttom när någonting händer, säger han. 

Effektivare arbetsplats

En av satsningarna som kommer göra de nya verkstadslokalerna mer effektiva att jobba i är en oljebar varifrån man kommer pumpa ut olja till alla arbetsstationerna, i stället för att som nu hantera oljan på fat. Utgången av oljan kommer även att mätas digitalt för att man ska ha koll på förbrukningen och minska svinn. Men man har också satsat på två stora traverser inne i lokalerna för att kunna lyfta de stora och tunga maskinerna.

– Med många större arbeten är det en fördel att kunna vara inomhus och ha tillgång till travers, framför allt för möjligheten att kunna lyfta maskinerna. På en traktor sitter många grejer intryckt på ett litet utrymme. Så akuta reparationer gör vi ute med hjälp av våra servicebilar, men annars ser vi att det är mycket som behöver göras i verkstaden, för att det blir effektivare, säger Olof.

OP Maskiner i Kristianstad har legat på samma plats sedan 80-talet och redan innan dess låg en annan serviceanläggning på samma plats. På OP Maskiner har man planerat för att bygga ut under en längre tid för att möta den ökade efterfrågan. Som tur var hade man möjlighet att köpa upp granntomten innan man hann växa ur kostymen för mycket. Själva projekteringen var klar redan för några år sedan men sedan har både pandemin, krigen och kostnadsläget gjort att man fått avvakta med bygget fram till nu.

– Jag hade väl gärna byggt redan för några år sedan. Men nu har marknaden stabiliserat sig och vi kände att det var ett bra läge att bygga, säger Olof och menar att utbyggnaden är väsentlig för att kunna säkra verksamheten inför framtiden.

Allt mer komplexa

Olof tror att efterfrågan på service kommer att fortsätta öka, maskinerna dem säljer blir alltmer komplexa och det är inte lika många som längre klarar av att serva dem själva hemma.

– Det är viktigt för oss att se till att vi får en bra position på marknaden och att vi kan vara bättre än konkurrenterna. Servicen är den viktigaste delen vi har. Maskinerna är ju en sak när man köper dem, men de måste skötas om under tiden man har dem för att de ska kunna fungera och prestera.

Hur känns det att ha varit med om den här uppgången?

– Det är ju jättekul! Våra huvudkunder är ju lantbrukare. Och vi säljer ju mer nu än vi gjorde förr, fast till färre kunder. Kundrelationen blir också viktigare när vi har färre kunder, och vi jobbar väldigt nära våra kunder och har väldigt bra dialog med dem. Det är relationer som går långt tillbaka och det är en rolig bransch att vara i.

Vad kommer den här ombyggnationen att innebära för era anställda?

– En bättre arbetsmiljö, plus att vi kan bli några anställda till. Vi har anställt några killar som ska börja redan efter sommaren, men över tid kan vi nog bli en 4-5 anställda till. Det gäller att vara attraktiv som arbetsgivare och se till att våra kunder får bästa service för att säkra oss även framåt, säger Olof och fortsätter.

– Vi har haft en bra marknad över en längre tid och det är ju tacksamt, men det vill också till att vi tar hand om maskinerna då, för att vi ska kunna behålla vår position.

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 29 maj 2025

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste