Fler positiva till kött

Köttet är tillbaka, konstaterar Svenskt kött. Vårens konsument­undersökning pekar på en allt mer positiv syn på kött.

 

Kött som livsmedel blir allt mer populärt. Även ungdomars attityd till köttet är under förändring.
Foto: Svenskt Kött

Enligt Svenskt Kötts senaste konsumentundersökning, genomförd av Novus, så äter 94 procent av svenskarna kött. Endast 6 procent uppger att de inte gör det.

– Debatten har länge varit polariserad, men nu ser vi något annat. Konsumenten har börjat se nyanserna. Man vill göra medvetna val och för många är svenskt kött ett sådant val, säger Isabel Moretti, vd för Svenskt Kött i ett pressmeddelande.

Köttet gör comeback – även bland unga

Siffror från Ungdoms­barometern visar att allt fler unga ser positivt på kött. För bara fyra år sedan tyckte 8 av 10 tjejer att det vore bra om färre åt kött. I dag är det bara 6 av 10 – och andelen som helt tar avstånd från påståendet har ökat kraftigt.

– Det är inte längre självklart att unga tar avstånd från kött. Tvärtom ser vi en ny generation som ifrågasätter gamla sanningar, säger Isabel.

Kött är bra för hälsan

Attityden till kött som ett hälsosamt livsmedel har stärkts. På bara ett år har andelen som tycker att kött påverkar hälsan positivt ökat från 29 till 37 procent. Bara 10 procent anser att kött är negativt för hälsan.

Samtidigt anser 86 procent att svenskt kött är viktigt för Sveriges livsmedelsberedskap.

– När omvärlden skakar blir det svenska viktigare. Vi ser ett tydligt samband mellan oro i världen och viljan att säkra vår egen matförsörjning. Svenskt kött har en självklar roll i det, säger Isabel.

Erik Brink
Erik Brink
Tel: 070-600 45 48
E-post: erik@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 05 juni 2025

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste