Uppiggande, radikala förslag för förenklad kontroll
Statens särskilda utredare riksdagsledamoten Magnus Oscarsson (kd) har presenterat resultatet av arbetet i ”Utredningen om förenkling och finansiering av kontrollorganisationen i livsmedelskedjan”. I slutbetänkandet ”En ny kontrollorganisation i livsmedelskedjan– för ökad effektivitet, likvärdighet och konkurrenskraft” föreslås kraftiga förändringar. Men det finns skäl att gå ännu längre.
Den offentliga kontrollen i Sverige avseende livsmedel, foder, animaliska biprodukter (ABP) och djurskydd vid slakt utövas idag av 270 kontrollmyndigheter på lokal, regional och nationell nivå, enligt slutbetänkandet. Det sätter tummen på den absurt omfattande byråkrati som idag ska hålla de allt färre företagen i rätt fålla.
Givetvis träffas de flesta företag bara av ett fåtal av dessa instanser, men när växande lantbruksföretag har verksamhet i flera kommuner och/eller flera driftsgrenar ökar byråkratin med kontroller snabbt.
I utredningens slutbetänkande föreslås att all kontroll gentemot företagen koncentreras till Jordbruksverket respektive Livsmedelsverket. Kommunernas och länsstyrelsernas tillsyn skulle ersättas. Givetvis är det mycket önskvärt med färre kontaktytor för företagen. En koncentration kan ge bättre helikopterperspektiv i den statliga tillsynen och effektivisering i och med att kontroll av olika områden kan samordnas till färre tillfällen.
I slutbetänkandet lyfts också vikten av en homogen tillämpning och kontroll av regelverken. Idag är många kommuner och även länsstyrelser svaga inom vissa spetskompetenser.
Avgifterna skiljer sig också rejält för samma tjänst, beroende av var i landet företaget är beläget. Det visade sig tydligt nu när möjligheten till gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker öppnades. Avgiften för tillstånd varierar mellan kommuner från enstaka tusenlappar till 20 000 kronor och handläggningstiden mellan dagar upp till kvartal. Det är fullständigt orimligt. Egentligen är det orimligt att det alls ska behövas ett extra tillstånd för den minimala verksamheten för små bryggerier. Tillsyn att regelverk följs torde vara nog.
Det ska vara lätt att göra rätt. I utredningens slutbetänkande betonas myndigheterna stödjande roll. Idag kan den vara svag, bland annat till följd av de många små myndigheternas varierande kompetens inom branschens många specialområden.
SKR, Sveriges Kommuner och Regioner är kritiska till förslaget att flytta tillsynen från kommuner och länsstyrelser. Det är såklart en ryggmärgsreflex från intresseorganisationen.
I själva verket borde staten gå längre och verka för avveckling av många av Sveriges myndigheter. Det är ett orimligt slöseri i ett så litet land.
Stefan Ljungdahl