”Ett nytt sätt att tänka”

Hos företaget Mapro System AB utvecklas både elektriska och självkörande maskiner, bland annat med vanguardbatterier från företaget Briggs & Stratton. 

 

Maskinen Drängen från Mapro System AB finns nu även med batteridrift. Batteriet är litet och enkelt att ta med sig hem och ladda, efter en dags arbete i fält. Foto: Mapro System AB

Mats Andersson driver Mapro System AB, och har under flera år arbetat med att utveckla självkörande jordbruksrobotar. I Mapros sortiment finns maskinen Drängen, som används vid bland annat plantering och skörd av exempelvis jordgubbar och kål. Nu har Mats valt att satsa på att göra Drängen elektrisk.

– När man kör så ligger man ner på maskinen, och med ett batteri kan man undvika de ljud, vibrationer och utsläpp som en bränslemotor ger. Våra kunder har under många år efterfrågat en elektrisk variant, säger Mats. 

Vanguardbatterierna kommer från företaget Briggs & Stratton.

– Batteriet har en dockningsstation, så det är bara att klicka i batteriet i maskinen och när man kört klart kan man ta med det därifrån. Maskinerna lämnas ofta ute i fält och därför behövde vi ett batteri som man kan ta med sig. Därför har vikten varit väldigt viktig, och det väger bara tolv kilo, säger Mats och tillägger:

– Batterierna är också tåliga, och ska klara den tuffa miljö våra maskiner används i.

För att Drängen skulle fungera med en elektrisk motor, så utvecklade företaget ett nytt drivningssystem.

Mats Andersson driver Mapro System AB och han hoppas att genom utvecklingen av både elektriska men även självkörande maskiner kunna locka fler till lantbruksbranschen.
 Foto: Mapro System AB

– Vi använder el och hydraulik tillsammans. El­­motorn vill gå på kanske 3 000 till 6 000 rpm per minut, men det är för snabbt för våra maskiner. Våra maskiner kanske behöver 50 rpm per minut. Så vi var tvungna att gå från 3 000 ner till 50. Det gör vi med hjälp av hydraulik.

Enligt Mats kan man köra i elva timmar på en laddning. 

– Det tar 40 minuter att ladda 80 procent, och en timma för full laddning.

Framtiden är ljus

Enligt Briggs & Stratton är framtiden för batteridrivna maskiner ljus. 

– Jag tror att det är framtiden, även om det tar lite längre tid än vi tror. Men det kommer ske ett skifte, säger Paul Bramhall, chef elektrifiering/uthyrning, och tillägger: 

– Allt handlar om att ta fram en pålitlig strömkälla som kan arbeta i olika miljöer. Det är också en fördel om batterierna kan användas till olika applikationer. Har du utbytbara batterier så kan du också byta och köra längre tid.

Paul Bramhall, chef elektrifiering/uthyrning Briggs & Stratton. Foto: Briggs & Stratton

Han tillägger dock att det kanske inte är ett alternativ för alla typer av applikationer. 

– En del maskiner är för stora, och då blir batteriets vikt men även pris för högt. En del säger att de vill ha mindre batterier, men då kan man inte köra lika länge. Man måste titta på vilket problem man vill lösa. 

Fördelarna, enligt Paul, är att batteriet bidrar till att maskinen är tyst, det blir mindre vibrationer och det blir inga avgaser. Samt att man slipper tanka och byta olja. Men det finns också trösklar man måste över. 

– Många maskiner utvecklas för att användas med en vanlig bränslemotor, ska du ha elektrisk motor så behöver du göra om drivningssystemet. Det är en stor tröskel som vi försöker överkomma, säger Magnus Persson, försäljningschef norra Europa, på Briggs & Stratton. 

Magnus Persson, försäljningschef norra Europa, på Briggs & Stratton. Foto: Briggs & Stratton

Bli fler

Mats menar också att man genom att utveckla elektriska och självkörande maskiner kan minska problem med markpackning, då maskinerna blir mindre.

– Vissa maskiner som vi ser idag är för stora för att bli elektrifierade. Men då kan de i stället vara mindre och arbeta fler timmar under dagen, och även på natten. Det är ett sätt att bli mer effektiv, säger han och tillägger: 

– Att det är enkelt att sätta dit och ta bort batteriet, det är ett nytt sätt att tänka,  istället för att ha det fast inuti maskinen. Om man kan använda samma batteri till fler maskiner så är det också en fördel. 

I sitt företag utvecklar han, utöver Drängen, flera elektriska men även självkörande maskiner. 

– Tillsammans med Skogforsk utvecklar vi en maskin som kan användas för att bära ut plantor när man planterar träd. Det är ganska enkelt att göra de här elektriska maskinerna självkörande, för ingen behöver starta upp någon motor.

Vad hoppas du att ditt arbete med elektriska och självkörande maskiner ska bidra med till svenskt lantbruk?

–  Jag har varit lantbrukare i 40 år, men lantbrukarna försvinner och det kommer inga nya. Vad beror det på? Jag hoppas att detta nya sätt att arbeta kan göra så att det kommer in nya lantbrukare. 

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 49
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 25 juni 2025

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Öppna dörren för framtiden

Krönika: Medelåldern på svenska bönder är hög. Nästan 40 procent av jordbruksföretagarna är över 65 år enligt siffror från SCB. Andelen äldre företagare ökar medan det totala antalet företagare minskar. Just här i norra Sverige blir det så tydligt när en bonde försvinner från en by för helt plötsligt kan det börja bli många mil mellan gårdarna. Antalet betande mular sjunker och vi står mer ensamma än någonsin, på flera sätt. Husen på gårdarna är lågt värderade, man väljer att bara stänga ladugårdsdörren när skulderna är betalda, bo kvar (eller ha kvar som ett sommarställe) och marken läggs i träda och putsas varje år. Den jordbrukspolitik som drivit den utveckling vi sett sista halvseklet, är en stor del av vad som står i vägen för framtidens möjligheter till en svensk livsmedelsproduktion.

 

Kommentera