Mjölkdrickandet ökar bland unga

Svenska konsumenter, framför allt unga vuxna, har börjat återupptäcka mjölken som ett naturligt och hälsosamt livsmedel.

 

På sociala medier trendar just nu mjölkdrickandet där unga lyfter fram mjölken som ett näringsrikt och nostalgiskt alternativ.Foto: Mostphotos

På senare år har mjölk, fil och yoghurt, fått konkurrens av växtbaserade alternativ. Men enligt en attitydundersökning som Norrmejerier låtit göra, uppger 74 procent av svenskarna att de känner till mjölkens höga proteininnehåll. Och 63 procent ser det som ett bra alternativ till återhämtningsdrycker med tillsatser.

– Det nyväckta intresset för mjölk handlar om mer än hälsa – det handlar också om ett intresse för det äkta och lokala. När fler väljer svensk mjölk, stärker det inte bara kroppen utan också den svenska mjölkproduktionen och Sveriges livsmedelsberedskap, säger Maria Skogelid, kategorichef för mejeri på Norrmejerier i ett pressmeddelande.

Undersökningen från Norrmejerier visar att mjölk och fermenterade mejeriprodukter som yoghurt och fil har också fått ett uppsving bland hälsointresserade konsumenter.Foto: Mostphotos

Trendar på TIkTok

På sociala medier trendar just nu hashtaggar som #MilkTok och #milkmaidcore, där unga lyfter fram mjölken som ett näringsrikt och nostalgiskt alternativ. Även virala TikTok-recept med cottage cheese och helmjölk ingår i en trend för vad som kallas ”clean label”- produkter, vilket är livsmedel med korta ingredienslistor och utan tillsatser.

– Mjölk innehåller naturligt det som många letar efter i processade sportdrycker –naturligt protein, kalcium och D-vitamin. Att två av tre kvinnor i åldern 25 till 45 ser mjölk som ett bra alternativ till tillsatta återhämtningsdrycker enligt undersökningen är ett tydligt tecken på att det naturliga är på väg tillbaka, säger Maria.

Maria Skogelid, kategorichef för mejeri på Norrmejerier. Foto: Norrmejerier

Därför väljer allt fler mjölk

I Norrmejeriers trendrapport 2025 lyfts både tarmhälsa, probiotika och funktionella livsmedel fram som centrala trender. Mjölk och fermenterade mejeriprodukter som yoghurt och fil har också fått ett uppsving bland hälsointresserade konsumenter, i kombination med träning och återhämtning.

– Att unga uppger att de föredrar naturliga alternativ till proteinshakes visar att mjölken har framtiden för sig. Vi tror att den har potential att bli nästa stora hälsodryck, avslutar Maria.

 

Från undersökningen

63 % 
anser att mjölk är ett bra alternativ till återhämtningsdrycker med tillsatser.

74 % 
känner till att mjölk innehåller naturligt högt med protein.

6 %
uppger att de aldrig köper mjölk.

Här kan du läsa hela Norrmejeriers trendrapport: https://q.ja.se/e-10G

 

 

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 26 juni 2025

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Öppna dörren för framtiden

Krönika: Medelåldern på svenska bönder är hög. Nästan 40 procent av jordbruksföretagarna är över 65 år enligt siffror från SCB. Andelen äldre företagare ökar medan det totala antalet företagare minskar. Just här i norra Sverige blir det så tydligt när en bonde försvinner från en by för helt plötsligt kan det börja bli många mil mellan gårdarna. Antalet betande mular sjunker och vi står mer ensamma än någonsin, på flera sätt. Husen på gårdarna är lågt värderade, man väljer att bara stänga ladugårdsdörren när skulderna är betalda, bo kvar (eller ha kvar som ett sommarställe) och marken läggs i träda och putsas varje år. Den jordbrukspolitik som drivit den utveckling vi sett sista halvseklet, är en stor del av vad som står i vägen för framtidens möjligheter till en svensk livsmedelsproduktion.

 

Kommentera