Ukraina: Inte till salu

På världsutställningen i Osaka, Japan, gjorde Ukraina starkt intryck. I stället för en traditionell paviljong möttes besökarna av ett unikt koncept, en butik där inget är till salu och en utställning som speglar Ukrainas motståndskraft.

 

Ukrainas paviljong är utformad på ett unikt och symboliskt sätt som en butik med namnet ”Not for sale”. I stället för traditionella utställningsföremål visas 18 utvalda objekt, där varje sak representerar en grundläggande mänsklig värdering, såsom frihet, värdighet och motståndskraft. Foto: Ausrine Öhrström  


Ukrainas paviljong är belägen i det gemensamma paviljongområdet ”Commons C”. Oleksandr Hulyanych är operationskoordinator för Ukrainas paviljong på Expo 2025 i Osaka och berättar om budskapet bakom konceptbutiken och dess symbolik:

– Som du ser heter den ”Not for Sale”, Inte till salu. Det är inte bara ett namn, det är ett budskap, förklarar Oleksandr.

Besökare tilldelas en skanner och får undersöka föremål inne i butiken som ser ut att vara till salu med etiketter som går att skanna.

– Men i stället för ett pris visas en video med berättelsen bakom föremålet och vad det betyder för det ukrain­ska folket. Vi säljer inte våra värderingar. Vi säljer inte vår demokrati.

Han berättar att många besökare skämtsamt har påpekat att färgskalan i butiken påminner om Ikea, den svenska flaggan eller till och med om barnfilmsfigurerna Minionerna. Men inspirationen kommer i själva verket från den ukrainska flaggan.

– Blått representerar himlen och gult vetefälten. Ukraina är känt för sin bördiga jord och jordbruk. Vi har länge varit en av världens största exportörer av spannmål.

Oleksandr Hulyanych, operationskoordinator för Ukrainas paviljong, understryker att paviljongens budskap är tydligt: deras värderingar är inte till salu.

Krigets påverkan på jordbruket

– Kriget har drabbat hela världen, inte bara oss. Svarta havet har blockerats, vilket försvårar exporten. Jordbruken har bombats och många bönder har kallats in till militärtjänstgöring. Dessa omständigheter har försvårat möjligheten att bedriva jordbruk.

I Ukraina gäller värnplikt för män mellan 18 och 60 år, med vissa undantag.

När man skannar ett av föremålen i butiken visas en video med bilder och texter som lyfter fram det ukrainska jordbrukets betydelse för världens livsmedelsförsörjning. Budskapet lyder så här:

”Plocka upp en flaska solrosolja. Det finns 50 procents chans att det är ukrainsk solrosolja. Ukrainas rika och bördiga jord gör landet till en av världens största spannmålsexportörer. Jordbruket spelar en avgörande roll i att mätta miljontals människor världen över, särskilt i Afrika och Mellanöstern. När Ukraina försvarar sitt land, försvarar man också de livsmedelskedjor som är beroende av dess produktion. Kriget har stört dessa leveranser och förvärrat den globala livsmedelssäkerheten. Ändå gör ukrain­ska bönder allt de kan för att hålla dessa kedjor i gång. Även om det innebär att skörda i en skottsäker väst. De arbetar outtröttligt, trots farorna, för att föda både nationen och världen.”

Olika objekt är placerade på hyllor i en butiksliknande miljö, där besökare kan skanna QR-koder för att se videor som belyser de verkliga kostnaderna för ukrainska värderingar.

Stort intresse vid öppningen

På öppningsdagen kom cirka 5 000 personer till paviljongen. Oleksandr berättar att det var kö hela vägen genom det gemensamma paviljongområdet. Ukrainas vice premiärminister var också närvarande.

– Vi förbereder oss nu för vår nationella dag den 5 augusti, då vi planerar något speciellt.

Ukrainas deltagande i världsutställningen bekräftades först tre månader före öppningen, och det blev möjligt tack vare ekonomiskt stöd från Japan.

– Medan andra länder haft två års förberedelser, byggde vi allt på den tiden med begränsad budget eftersom de flesta medel går till försvaret. Men vi kände att vi måste berätta vår historia. Vi får inte vara politiska här i Japan, så vi fokuserar på teknik, framtidssamhällen och innovationer. Det har vi lyckats visa trots knappa resurser. Vissa frågar om ”Not for Sale” är ett politiskt budskap. Men det handlar inte om att Ukraina är till salu eller inte. Det handlar om att våra värderingar inte är till salu. Demokrati, frihet och rättvisa kan inte köpas, avslutar Oleksandr.

Varje besökare tilldelas en egen skanner och kan i sin egen takt gå runt och upptäcka berättelserna bakom objekten.

 

Skanner med slagkraftigt budskap om ukrainskt jordbruk och dess betydelse för hela världen: ”Ukrainska bönder gör allt de kan för att hålla i gång matförsörjningskedjorna, även om det innebär att skörda i en skottsäker väst.”

 

Budskapen bakom föremålen i butiken är lätta att ta till sig och har stark genomslagskraft.

 

Intill huvudpaviljongen ligger området ”Values-Driven Economy”, där föremål visas från ukrainska företag som fortsätter att verka och investera trots det fullskaliga kriget. Ett exempel syns i glasrören från Astarta, som visar processen från råa sojabönor till sojaproteinkoncentrat (SPC) som är ett miljövänligt alternativ till fiskmjöl inom europeiskt vattenbruk, producerat i Ukraina med hjälp av en investering på 80 miljoner USD.

 

Ausrine Öhrström
Ausrine Öhrström
Tel: 019-16 64 64
E-post: ausrine@ja.se

 

Artikeln publicerades lördag den 28 juni 2025

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Öppna dörren för framtiden

Krönika: Medelåldern på svenska bönder är hög. Nästan 40 procent av jordbruksföretagarna är över 65 år enligt siffror från SCB. Andelen äldre företagare ökar medan det totala antalet företagare minskar. Just här i norra Sverige blir det så tydligt när en bonde försvinner från en by för helt plötsligt kan det börja bli många mil mellan gårdarna. Antalet betande mular sjunker och vi står mer ensamma än någonsin, på flera sätt. Husen på gårdarna är lågt värderade, man väljer att bara stänga ladugårdsdörren när skulderna är betalda, bo kvar (eller ha kvar som ett sommarställe) och marken läggs i träda och putsas varje år. Den jordbrukspolitik som drivit den utveckling vi sett sista halvseklet, är en stor del av vad som står i vägen för framtidens möjligheter till en svensk livsmedelsproduktion.

 

Kommentera