”Vi vill bli som ett Ikea för månskensbönder”
Det har nu gått två år sedan Kellfri öppnade sin stora nya lokal i Skara och här har man satsat stort på att visa upp hela sitt sortiment. Jordbruksaktuellt passade på att hälsa på under en av dagarna som de höll en alldeles egen Kellfri-mässa.
– I stället för att åka runt på en massa mässor bestämde vi oss för att bygga en egen utställning här i Skara. Då kan vi visa mycket mer än vi har plats för på vanliga mässor och presentera hela vårt sortiment året runt vilket passar bra inom lantbruk och skogsbruk där säsongerna skiljer sig mycket åt, säger Andreas Bjelkholm, marknadschef på Kellfri.
Två gånger per år arrangeras den egna Kellfri-mässan, en på våren och en på hösten. Då erbjuds provkörningar, mässpriser och inspiration, precis som på en traditionell mässa.
– Men vår utställning är faktiskt öppen alla vardagar, året runt!
Kellfri ställer fortfarande ut på mässor runt om i landet och via sina återförsäljare. Men Lantbruket i Centrum, som hölls i grannstaden Lidköping, var ingen prioritet just i år.
– Men vi har ändå dragit nytta av att folk kommer till Lidköpingsmässan. Vi har marknadsfört oss ordentligt och många besökare har tagit vägen förbi oss i Skara. Det är roligt att se det intresset. Vi hade kunnat jobbat mer tillsammans med arrangörerna där, men tiden har inte räckt till.
Foto: Ausrine Öhrström
Nyheter i sortimentet
Bland nyheterna i sortimentet finns mycket som kan tilltala Kellfris största målgrupper, månskensbönder och hobbylantbrukare.
– Vi har börjat sälja fyrhjulingar, och vi har också lanserat nya modeller av våra skogsvagnar. En populär nyhet är en tretons skogsvagn för ATV. Men framför allt vill vi visa upp hela vår bredd och inspirera besökarna. Vi har sagt att vi vill bli som ett Ikea för månskensbönder.
Utställningshallen ska vara en plats där alla kan komma för att hitta inspiration och idéer till sitt gårdsliv. På frågan om vad som egentligen räknas som en månskensbonde eller hobbybonde, svarar Andreas:
– Det är personer som har ett annat jobb vid sidan om men som lever lantliv som livsstil. De kanske har får, frugan har en häst, det handlar om att vara självförsörjande och bo på landet. Det brukar kallas för ”Gröna vågen 3.0”.
Gårdstraktorn i topp
Enligt Andreas finns det en klassiker bland bästsäljarna i deras produktsortiment.
– Traktorn som är hjärtat på gården. Vi säljer Sveriges mest sålda gårdstraktor, en Lovol på 50 hästkrafter. Den passar perfekt för hästgårdar, månskensbönder, mindre lantbruk eller för proffslantbruk som vill ha en liten och smidig maskin, avslutar han.
Från Ikea till Kellfri
Någon som relativt nyligen anslutit sig till Kellfri-gänget är Caroline Karlström i rollen som försäljningschef. Hennes bakgrund är däremot från en helt annan bransch. Hon har bland annat arbetat på Ikea i över 20 år och därefter med butiksinredning. Därför fick Caroline chansen att ge sin syn på Ikeaparallellen som Andreas nämnde:
Foto: Kellfri
– Båda företagen vill försöka nå de många människorna genom ett prisvärt erbjudande. Ikeas vision är att ”skapa en bättre vardag för de många människorna” där vi på Kellfri vill ”göra det möjligt för fler att driva verksamhet på landet”.
Enligt Caroline har både Kellfri och Ikea samma ambition: att de produkter som många efterfrågar ska finnas på lager för omedelbar leverans. Kellfri erbjuder ett brett produktsortiment till sina kunder. Det är alltifrån traktorer, hjullastare och fyrhjulingar till olika redskap och vagnar.
– Den produktgrupp som vi säljer mest av är maskiner och redskap för skötsel av grönytor. Därefter är det produkter inom skog och ved som efterfrågas mest, säger Caroline.
Försäljningstrender visar också att intresset för tillbehör till fyrhjulingar ökar.
– Vi lyssnar på våra kunder och satsar därför mer på att utveckla just det området. Vi ser också att allt fler väljer fyrhjulingar eller hjullastare i stället för traktorer, något som ofta kommer fram i våra kundsamtal och behovsanalyser, avslutar hon.