Svenska livsmedel visades upp i Asien
En svensk-finsk expertdelegation gick i början av september till Japan och Sydkorea för att visa upp hälsosam mat med hög kvalitet och många mervärden.
Delegationen samlades vid den nordiska paviljongen på Expo 2025 i Osaka under ledning av Business Sweden och statssekreteraren vid Landsbygds- och infrastrukturdepartementet samt Finlands motsvarighet.
– Vi ser ett stort intresse för svenska innovativa produkter med en bra storytelling. Den japanska marknaden präglas av kvalitet och säkerhet medan den koreanska är mer trendkänslig. Sveriges höga standard och arbete med hållbarhet intresserar. Våra varumärken lockar med smaker och bra marknadsföring i både Korea och Japan, säger Maria Kärnerud, ansvarig för livsmedelssatsningen på Business Sweden, till Jordbruksaktuellt.
Från Sverige var Orkla Snacks AB, Dream of Sweden AB och Lantmännen med på resan.
– Vi ser ett stort intresse för svenska livsmedel som på ett unikt sätt kombinerar hög kvalitet, livsmedelssäkerhet och unika mervärden baserat på ett jordbruk i världsklass. Genom samarbeten som detta stärker vi inte bara vår export, utan också Sveriges möjligheter att påverka framtidens livsmedelssystem, säger Per Arfvidsson, vice vd på Lantmännen, i ett pressmeddelande och fortsätter:
– Intresset för havre, havrebaserade ingredienser och andra nordiska matprodukter samt råvaror växer snabbt i Asien. Vårt mål är att utveckla långsiktiga partnerskap som gynnar svenska lantbrukare och ytterst Sverige som exportnation.
Business Sweden har fått i uppdrag av regeringen att genomföra åtgärder inom ramen för Livsmedelsstrategin 2.0, med målet att öka livsmedelsproduktionen på ett hållbart sätt och driva långsiktig exportframgång. Delegationen var en del i det uppdraget.









.gif)
