Högt förtroende för Från Sverige
Sedan Från Sverige märkningen lanserades för snart 10 år sedan har budskapet vuxit och underlättat för fler konsumenter att välja svenskt.
Under vecka 38 startade traditionsenligt Svenskmärknings årliga Från Sverige-kampanj i dagligvaruhandeln. Kampanjen syns brett, med utomhusannonsering över hela landet, i lokaltidningar, spårvagnar, tunnelbana och rulltrappor, i branschpress, kundvagnsreklam samt genom reklam för både podd-lyssnare och biobesökare. Nästa år firar Från Sverige-märkningen 10 år och enligt Tina Stugemo, vd Svenskmärkning, är kampanjen och deras märkning, som numera finns på 12 500 produkter från 250 anslutna företag, ett viktigt sätt att nå ut till konsument om varför de bör välja svenskt. Och man ser även att märkningen och den årliga kampanjen har effekt!
– Genomslagskraften är ju väldigt stor, eftersom vi når ut till så många butiker. Och oftast så brukar ju inte sådana här marknadsföringsmaterial från olika leverantörer sitta kvar särskilt länge i butikerna, men vår uppskyltning har en tendens att sitta kvar längre än kampanjperioden på två veckor, berättar Tina.
De ansvarar med hjälp av tredje part för att butiker blir uppskyltade inför den årliga kampanjen och anordnar även en typ av minimarknader under rubriken ”Smaka på Från Sverige” i en del utvalda butiker, där 8–9 företag erbjuds en demoplats av sina produkter - för att skapa synlighet både åt varumärkena och åt själva märkningen.
– Syftet är ju att göra det enklare att välja svenskt. Och vi gör det här i samarbete tillsammans med företag och livsmedelsbutiker. Vårt jobb är ju att se till att Från Sverige märkningen blir så känd som möjligt säger Tina.
Senaste statistiken
Enligt den senaste Attitydundersökningen som Svenskmärkning lät göra för att mäta genomslagskraften, så har 87 procent av de svarande kännedom om märkningen och 82 procent anger även att de har ett högt förtroende för märkningen.
I dag har Från Sverige märkningen vuxit så pass mycket med anslutna företag att man har produkter inom alla kategorier, vilket gör att den blå-gula loggan också blir synlig för konsument genom hela butiken.
De anslutna produkterna måste uppfylla fem kriterier. Företag som använder märkningen ska vara ansluta till exempelvis IP standard, och allt i produkten ska vara fött/odlat, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Och det gäller för både livsmedel, råvaror och växter.
Mäter försäljningen
Men det är inte bara genom attitydundersökningen som man kan se att kampanjen har effekt. Alla produkter som scannas genom kassorna på Ica, Coop, Axfood eller Lidls butiker registreras och genom det kan man mäta hur Från Sverige-märkta produkter står sig i jämförelse med produkter som inte har märkningen.
– De siffrorna visar att produkter med märkningen växer mycket snabbare (med + 10 procent första halvåret i år, jämfört med de som inte märker. De växer med + 4,9 procent). Så vi har dubbelt så snabb tillväxttakt i alla stora kategorier.
Vill gynna svenska bönder
Av underlaget i senaste attitydundersökningen framgår det även att många konsumenter upplever att märkningen gör det enklare för dem att välja svenskt. Och när konsumenterna själva får ange de viktigaste orsakerna till att de väljer varor med märkningen svarar de flesta att de gör det för att de vill gynna svenska bönder, bidra till svensk försörjningsförmåga, bidra till korta transporter och gynna svensk livsmedelsproduktion.
Enligt Tina har de höga matkostnaderna inte haft någon negativ påverkan på försäljningen av Från Sverige-märkta produkter snarare tvärtom.
– Vi kan se att det ökar. Både vad gäller kedjornas egna EMV och de andra varumärkena så ökar båda med Från-Sverige märkning, mer än det som inte är Från-Sverige märkt, säger Tina och påpekar att det inom segmentet finns produkter i alla prisklasser vilket också gör att det finns något för alla.
Kampanjen beräknas nå upp till omkring 63 miljoner potentiella visningar, enligt beräkningar baserade på annonsunderlag och räckvidd. Under vecka 41 genomförs en kampanjmätning för att följa upp resultatet från årets kampanj.








