Lyssna på Riksrevisionen– gynna förnybart i jordbruket, inte fossilt!
Debatt. Riksrevisionen riktar i sin granskning "Statens insatser för jordbrukets klimatomställning" hård kritik mot regeringen. Svenskt jordbruks klimatomställning försvåras genom styrmedel som år ut och år in gynnar det fossila på det förnybaras bekostnad. Detta trots att det finns konkreta förslag om hur omställningen ska påskyndas.
Värst är det med jord- och skogsbrukets drivmedel. Koldioxid- och energiskatt för fossil diesel är nedsatt till nästan noll, vilket leder till ökade växthusgasutsläpp och minskade incitament till klimatomställning. Enbart i år kostar det statskassan 1 300 miljoner kronor i minskade skatteintäkter – långt mer om de negativa effekterna på klimat, miljö och hälsa räknas in.
”Regeringen har inte följt upp, utrett och omprövat skattenedsättningarna för diesel som används i jordbrukets arbetsmaskiner så att konsekvenserna i förhållande till klimatmålen har kartlagts och beaktats”, konstaterar Riksrevisionen. Hur stor den samlade ökningen av utsläppen blir tycks regeringen vilja dölja; ”Under en längre tid har regeringen beslutat om tillfälliga höjningar av skattenedsättningen, ofta för ett år i taget. Vi konstaterar att detta har fått klimateffekten till 2030 som redovisats i klimatredovisningen att framstå som mindre än vad som sedan blivit.”
Så här borde det inte vara, slår Riksrevisionen fast. ”Det finns bättre sätt att stödja konkurrenskraften än sänkt skatt på diesel.” Konkret påminner Riksrevisionen om utredningen Vägen mot fossiloberoende jordbruk, som föreslog att skattenedsättningen på diesel ersätts med ett jordbruksavdrag på 7 procent av jordbruksintäkten. Det är i linje med ansvariga myndigheters och Klimatpolitiska rådets rekommendationer och svarar upp mot OECD:s återkommande rekommendationer om att ta bort miljöskadliga subventioner.
Fördelarna med det förslag som Riksrevisionen nu åter lyfter fram är bland annat:
- Långsiktig ekonomisk trygghet för jordbruket, till skillnad från ett tillfälligt stöd som beslutas ett år i taget.
- Gynnad omställning till förnybart, i motsats till dagens politik som försvårar jordbrukets omställning till förnybart genom att skatteavdraget gör att biodrivmedel får svårare att konkurrera. Det är extra olyckligt när statliga Fossilfritt Sverige, 2030-sekretariatet och många därtill lyfter fram klimatnyttan av HVO som i allt högre grad kommer från jordbrukt.
- Ingen koppling till bränsleanvändning; skattebefrielsen av fossila drivmedel innebär ökad stimulans ju mer man förbrukar, vilket strider mot förorenaren betalar-principen och inte stimulerar effektivisering.
- Samverkan jordbruk-drivmedelsproduktion; Riksrevisionen konstaterar att mycket av jordbrukets rester och avfall idag inte används trots att det kan bli hållbara biodrivmedel – gärna med jordbruket självt som användare.
- Minskad risk för fusk. När jordbrukets diesel genom skattebefrielse är långt billigare än annan diesel, skapas en gråzon där viss tankning registreras som jordbruk trots att den inte är det. Därtill uppmuntras fusk – på internet finns diskussionsgrupper om hur man tankar bilen med ”färgad eller grön diesel” utan att upptäckas.
- Jordbruket vill detta. LRF förespråkar utredningens förslag, som bibehåller konkurrenskraften för svenskt jordbruk.
- Underlättar för klimatmålen. Regeringen konstaterar själva att skattebefrielsen för jordbrukets fossila diesel ger ”något sämre möjligheter för Sverige att nå det nationella etappmålet inom den s.k. icke-handlande sektorn till 2030 samt Sveriges åtagande under ansvarsfördelningsförordningen (ESR) mot EU till 2030.”
Utredningen presenterades sommaren 2021, Riksrevisionen konstaterar att Regeringskansliet påstår att ”utredningens förslag om detta fortfarande är under beredning”. Saktfärdigheten rimmar illa med att klimatminister Romina Pourmokhtari återkommande pekat ut jordbruket som en sektor vars klimatpåverkan måste minska snabbare än idag. Riksrevisionen är på goda grunder frågande till varför kloka, väl utredda förslag inte genomförts ännu. De har legat i träda länge nog nu, det är dags för regeringen att underlätta för ett klimatbättre jordbruk – inte försvåra.
Mattias Goldmann
VD, 2030-sekretariatet






.gif)


