"Vår uppgift är att göra våra kunder mer lönsamma"
Anton Johansson är sedan ett år tillbaka försäljningsansvarig på Gunnars Maskiner i Västra Götaland. En roll han trivs med.
Maskiner. Foto: Gunnars Maskiner
– Jag har varit med i bolaget sedan 2008 och haft olika roller. Jag började med reservdelar, sedan jobbade jag som säljare. Efter det var jag personalchef i fem år innan jag blev försäljningsansvarig för ett år sedan, berättar Anton Johansson.
Trivs du i den rollen?
– Det är jätteroligt! Man är med och jobbar tätt med säljarna och hjälper och stöttar dem i mötet med kund, för att hitta lösningar för att sy ihop investeringarna.
Gunnars Maskiner har sju olika anläggningar runt om i Västra Götaland och Anton utgår från huvudkontoret i Åsarp. Det var där som firman startade för snart hundra år sedan.
– Så nästa år firar vi 100-årsjubileum, säger Anton.
Hur är investeringsviljan när det kommer till traktorer i år för er del?
– Vi har väl en hyfsad efterfrågan tycker vi. Det har ju varit lite upp och ner på marknaden de senaste åren. Men vi jobbar väldigt brett i vårt område med många typer av lantbrukskunder med olika inriktningar mot både djur och spannmål.
Enligt Anton känns det för tillfället som att de som håller på med djurhållning är lite mer positiva till investeringar än växtodlarna.
– På spannmålssidan har det varit lite dämpat. Priserna på spannmålen är ju sämre just nu. Samtidigt har våra kunder fått en väldigt god skörd på många ställen som ändå gör att det känns relativt positivt överlag på marknaden.
Världsläget påverkar väl att man kanske håller lite i plånboken?
– Jo, det handlar ju om stora investeringar. Men vår uppgift är att göra våra kunder mer lönsamma och mer effektiva. JD är ett starkt varumärke med tekniska lösningar i framkant. Vi jobbar mycket med den uppkopplade delen där maskiner till exempel kan felanmäla sig själva och så vis spara in underhållskostnader. De här olika tekniska lösningarna är verktyg för att kunna öka kundens lönsamhet. Effektivisering är det som driver branschen framåt.
Har ni haft några särskilt stora affärer nyligen?
– Vi har lyckats sälja två exemplar av världens största serietillverkade traktor; John Deere 9RX830, till två kunder i vårt norra område. Det är en midjestyrd traktor med fyra band. En stordragare med drygt 900 hk, som ska användas till tung jordbearbetning.
Varför tror du att John Deere ofta toppar traktorstatistiken?
– Vi jobbar med ett starkt premiumvarumärke. Ser man bara till investeringskostnaden så är det inte våra traktorer som kostar minst. Men ser man till investeringskostnad kontra ägande kontra andrahandsvärde så finns det ingen annan tillverkade som slår oss där. Det är det som har gjort att totalekonomin för våra kunder har varit väldigt god.
– Vår styrka är också att vi har väldigt duktiga återförsäljare runt om i Sverige. Vi har också en väldigt duktig eftermarknad med verkstad och reservdelar samt produktspecialister som ger support till kunder också när maskinerna används.
I november är det Agritechnica, ska ni på Gunnars Maskiner åka dit?
– Ja! Det kommer att bli en bussresa med kunder och så kommer vi att ha personal på plats som jobbar i montern och kan ta emot svenska besökare. Men själv ska jag till USA och besöka John Deere-fabriken med en grupp kunder strax innan mässan. Så jag får se om jag själv åker ner till Tyskland den här gången.












