Öronmärken från Datamars tar plats i Växas sortiment
Växa inleder ett samarbete med företaget Datamars, och börjar sälja deras öronmärken. Både traditionella och elektroniska.
Växa var på plats på Köttriksdagen, där man visade upp öronmärkena för första gången.
– Det vi framför allt pratar om här i dag är våra elektroniska ID-märken, som det är rekommenderat från slakterierna att man ska använda efter årsskiftet. Det finns EID med flagga, små runda och vi har även DNA-brickor som man kan ta genomiska tester med, säger Saga Bengtsson, säljare på Växa.
Varför blev det just detta märke?
– De är från Datamars, ett företag som vi är återförsäljare till. Det vi har hört om dem är att hållbarheten och kvaliteten på märkena är väldigt bra.
Saga lyfter också att märkenas elektroniska funktion även kan användas till andra saker hemma på gården.
– Allt man kan använda en ID-läsare till fungerar de här öronmärkena jättebra för.
Öronmärkena kommer att gå att köpa i den nya webbshopen MärkesShop. Enligt Växa har produkterna funnits på marknaden sedan 2016 och är godkända av Jordbruksverket.
Om kravet på elektroniska ID-märken:
Svenska Köttföretagen kommunicerade i våras att de kräver att kalvar och lamm som föds från och med 1 januari 2026 förses med elektroniska öronmärken i ett öra och har analogt märke i sitt andra öra. Kravet gäller inte äldre djur. Svenska Köttföretagen ägs av Sveriges åtta största slakterier: Dahlbergs, Ginsten, KLS, Nyhléns Hugosons, Närkes slakteri AB, Protos AB, Scan Sverige AB och Skövde Slakteri AB).
Elektroniska märken är inget nytt lagkrav utan blir en överenskommelse mellan lantbrukare och slakterier då slakterierna kan kräva märkningen och lantbrukare bör stämma av med sin inköpare vad som gäller.
Källa: Växa Sverige










.gif)
